Imbasan Setahun " Syabab Al-Qahiriey Blog"

Perjalanan Syabab Al-Qahiriey Blog
ImbasMemori:HambaMusafir





Dikesempatan ini Hamba ingin mengucapkan Selamat Menyambut Awal Muharam 1430 Hijrah semoga
teruskan azam untuk mencapai impian dan cita-cita
memperjuangkan Islam





Diawal kemunculan Syabab Al-Qahiriey
Mula mengatur langkah ....
Jaulatussyita' (1),(2),(3)
Koleksi Capture Jaulatussyita' ( 1),(2),(3)
Terus melangkah ke hadapan ..
Asbol ( Ceritera Musafir)
Setia bertapak disini...

Can U Imaging


Nahdatul Lughah

BicaraAlpha:HambaMusafir







Tak siapa sangka sejarah ketamadunan sesuatu bangsa berkait rapat dengan perkembangan bahasa.Cuba kita bayangkan seketika jika kehidupan seharian manusia ini tanpa ada bahasa sudah tentu hidup manusia tidak bererti ,ini kerana dengan bahasa manusia dapat berhubung,berbicara,dan pelbagai aktiviti seharian manusia berhajat kepada bahasa itu sendiri.

Begitu juga sejarah perkembangan bahasa Arab ,jika semua kita mengetahui akan perjalanan perjalanan bahasa Arab sudah pasti kita akan kagum dengan pemikiran orang yang terdahulu daripada kita .Peredaran setiap zaman dalam bangsa Arab mempunyai nilai seni bahasa mereka yang tersendiri.Sehinggakan sampai suatu ketika mereka terlampau menyanjungi penyair-penyair yang mampu menghasilkan syair yang tinggi maksudnya dalam imaginasinya .

Ketika inilah lahirnya penyair seperti Hasan bin Thabit,Umru Al-Qais,Antarah,An-Nabighah dan ramai lagi yang mana setiap daripada mereka mempunyai seni bahasa yang tersendiri menyebabkan syair mereka mudah diketahui orang ramai.Keasyikan mereka dalam memanfaatkan bahasa sukar sekali untuk digambarkan,seni bahasa yang mereka gunakan dalam setiap penulisan mampu menyentuh perasaan dan meluluhkan hati siapa yang dapat membaca dan memahaminya .

Perkembangan bahasa arab telah dibahagikan dlam beberapa zaman seperti Asrul Jahili,Asrul Abasi,Asrul Umawi,Sodrul Islam dan Asrul Hadis.Pembahagian penyair-penyair Arab juga telah dikelasifikasikan didalam kitab Tobaqotussyuara karangan oleh Ibnu Salam.Yang mana pembahagian yang telah dibuat oleh Ibnu Salam berdasarkan seni bahasa ,gaya penyampaian dalam setiap syair yang telah ditulis .Dengan ini dapatlah kita simpulkan sesungguhnya bahasa bukanlah satu perkara yang hanya mengisi tempat yang kosong sebaliknya ia adalah perkara tunjang dalam memastikan nilai ketamadunan sesuatu bangsa dan zaman.


Badai Tiba
BicaraHati:HambaMusafir







Telah Aku Lalui liku yang berduri,
Dengan penuh pengharapan ,
Terus untukku pertahankan ,
Bukan mudah menggapai,
Bintang dilangit pasti akan ujian yang mendatang,
Namun ku mengerti,
Disebalik kepayahan inilah ,
Lahirnya kekuatan ,
tekad hati untuk menerusan perjuangan,
Demi merealisasikan impian,
Di saat terbuka didepan mata ,
Perjalanan yang masih panjang ,
Bagai tak terdaya lagi untuk terus bertapak,
Kerana kasihMU menyedarkan aku bahawa aku tidak pernah sendirian ,
Tingginya langit mimpi ini bukanlah fantasi,
Akanku buktikan ianya adalah kenyataan,
Saksikanlah kesulitan ini ,
Pasti akan bertukar bahagia ,
Yang selama ini ingin sekali ku miliki untuk selamanya...

Mubasyarah..

Ana Syuf..
CeritaHati:HambaMusafir






Rasanya lama juga Musafir tak jenguk blog ni..So kali ini just nak kongsi kisah sikit dengan sahabat-sahabat semua.Oklah kisahnya begini...Jeng..jeng..
Dua hari lepas ,ketika Musafir baru balik dari kemaskan barang di rumah Perak dalam perjalanan untuk pergi penempatan sementara ..
Tiba-tiba sebelum Musafir melangkah masuk lorong Markaz Nil terdengar seorang makcik Arab menjerit ,panik seketika bila melihat makcik tersebut diheret sepanjang 50 meter dengan sebuah kereta.Rupanya kereta tersebut nak ragut beg tangan orang tua tadi tapi disebabkan makcik tu tak lepaskan juga beg tangan tu terpaksalah kereta tu mengheret makcik td .
Musafir tergamam tak tau nak buat apa-apa ..Apa yang Muasfir dapat lakukan bila makcik itu dilepaskan dia menangis kesakitan dan minta padaMusafir untuk ambil air ..Ingatkan kot makcik tu nak minum rupanya nak simbah pada luka atas tangan dia ..Muasfir seolah-olah dapat rasakan kepedihan luka di tangan makcik tu bila disimbah air.
Itulah kisah yang Musafir nak kongsikan ..Ingatkan di Malaysia je ada ragut rupanya di Mesir pun ada juga..Oleh itu sahabat semua ingatlah kita tidak tahu apa yang akan berlaku tapi
apa yang mampu kita lakukan adalah sentiasa berhati-hati ye ..
Alang-alang dah posting ni ..Musafir nak malumkan kepada ahli Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir ( KPIPM) yang Wisma Darul Ridzuan akan diislah dan tempoh pembaikannya adalah selama 6 bulan ,jadi kerana itu Wisma Darul Ridzuan telah dikosongkan dan telah dipindahkan untuk penempatan sementara di Lorong Markaz Nil ,NO 19 bersebelahan dengan Rumah Vista Karisma yang lama.Untuk maklumat selanjutnya boleh menghubungi Ketua Biro Perumahan KPIPM 08/09 ( Ust Fareez Izhar Zainuddin 011-5455858)
atau AJKT KPIPM 08/09 dan juga pada 13 Disember 2008 akan diadakan Motivasi Perdana Gabungan dengan kerjasama Biro Pelajaran dan Ilmiah Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir sesi 08/09 dan Biro dan Unit Pendidikan Badan Kebajikan Pelajar Pulau Pinang Mesir 08/09 .Jadi moh le ramai-ramai ye ..

" Kuasa Bicara"


Pahit Ini

HatiDia:HambaMusafirPerindu







Hiba menguasai minda,
Sebak mengunjungi seketika,
Merenung diri dimanakah puncanya,
Mencari titik mulanya,
Titisan jernih menitis tanpa dipinta,
Seakan memahami sahaja,
Apakah yang melanda jiwa,
Langkahan terhenti bukan atas keinginannya,
Tiada daya untuk bertahan lama,
Meneruskan perjalanan yang masih jauh ini...
Pahitnya hidangan ini..
Seksa untuk ditelan..


Tak siapa merasa
LakaranJiwa:HambaMusafir
Bila kita bicarakan hati mesti akan ada kepelbagaian pendapat tentangnya .Hati bukan satu perkara yang ,mudah untuk diterjemahkan dan ditafsirkan dalam penulisan mahupun percakapan.Kerana ianya sesuatu perkara yang sukar sekali untuk di nilai dan diperlihatkan .
Dalam erti kata yang lebih mudah "Tak Siapa Merasa" melainkan diri mereka sendiri yang dapat merasakan apa yang ada dalam hati mereka .
Dengan peredaran zaman yang semakin canggih dan mencabar ini,
wujud pelbagai cara ,saluran untuk meluahkan sesuatau perkara sama ada ianya berkaitan dengan hati ataupun sebaliknya.
Sesetengah manusia ,kurang memikirkan setiap apa yang mereka lakukan dan bagi mereka apa yang mereka lakukan itu dapat memuaskan kehendah mereka .Biarpun mereka tahu yang tindakan mereka itu boleh menyakiti hati dan perasaan orang lain.
Kenapa hari ini?
Bagaimana selama ini ??
Mengapakah terjadi begini ???
Mungkin ini semnua berlaku kerana mereka langsung tidak mahu menggunakan akal dan fikiran anugerah Allah itu dengan sebaiknya pada tempat yang betul sebaliknya
menggunakan kelebihan akal yang dikurniakan Allah itu hanya untuk kepentingan diri sendiri
bagi memuaskan tamak dan haloba mencari dunia yang sementara .
Apa yang dapat kita lihat hari ini ,pemikiran manusia sekarang lebih mementingkan " MATERIAL"
yang boleh memberikan mereka keuntungan yang berlipat kali ganda.
Persoalan sumbernya bukan menjadi keutamaan sekalipun menggunakan jalan yang menyimpiang daripada landasan Islam .Penindasan berlaku seolah-olah
bukan satu kesalahan bahkan menjadi kelaziman dalam mencari keuntungan diri sendiri .

:: Sangsi ::

Pandangan Mereka
KataJiwa:HambaMusafir
Bicara mereka makin berbisa,
Meracun kalbu mencarik jiwa,
Sukma hati tersedu seketika,
Kalamnya pedih ketara,
Mudah benar menyusun kata,
Tanpa berfikir dimana mereka,
Sekelumit sesal hilang dalam ego yang dicipta,
Pandangan mereka ,
Sekadar mencemuh dusta,
Mengukir senyuman plastik belaka,
Agar indah di pandangan mata,
Hakikat sebenar Tuhan bisa menilainya..

::: Detik Hati :::

KATA HATI
BicaraDiri: HambaMusafir
Tika keheningan aku bagai dibuai
Dinginnya malam yang panjang
Tika kegelapan sayu unggas berdendang
Mengubat hati yang rawan
Bagaikan dinginnya malam yang suram
Begitulah diriku diibaratkan
Dalam kesamaran ku rempuhi ranjau
Biarpun payah ku teruskan
Siapa memandang tidakkan ku hirau
Biarpun pedih ku tahankan
Jamahlah bintang
Beri daku sinaran
Semoga hati ku cekal
Akan ku teruskan walau harus ditelan
Seribu nista di tangan
Terbanglah hai unggas bebas di awan
Agar kan tercapai sinar gemerlapan
Tuhan ku inginkan secebis harapan
Hanya padamu ku serahkan
Apakah kan ada ketulusan jiwa
Yang menilai ku seadanya
Tuhan ku inginkan secebis harapan
Hanya padamu ku serahkan
Tuhan ku inginkan secebis harapan
Ku pasrah padamu TuhanTuhan......
Terasa ingin berehat seketika ..untuk menikmati akan indahnya malam ..namun apalah daya pengorbanan hamba ini moga berharga disisi Allah .Ingin duduk seketika tapi tanggungjawab masih bersisa di benak hamba..

:: Kotak Minda Berputar Mencari Fantasi Bayangan Maya::

Persis Dia Menjelma
KontraJiwaKesuma:HambaMusafir

Seakan mimpi yang tak sudah ,kelibatnya menjelma di bayangan minda.Terpanar seketika ,paradigama di hujum pertanyaan tanpa noktahnya ,Benarkah dia?Siapakah dia?
Aduh...Sukar sekali ku ,cari kebenarannya.Sukma rindu melontar seketika ,seakan merayu mencari dirinya .
Biarpun dingin pagi menyapa pipi,fikiran ini kalut menembusi maya.Yang ku harapkan hanya dia .Hadir seketika mengubat jiwa.Namun ,lamunanku tak lama ..Diriku berpijak kembali dia alam nyata.Persis dirinya sekadar singgah di minda ,seperti berjanji rindu terasa bersama.

Seloka Pose..


Jangan Ketawa Dulu YE..
.
TunasMinda:HambaMusafir



Pada suatu ketika ,telah diadakan pameran penerbangan pesawat.
Oleh kerana terlalu lama impikan ingin menaiki pesawat maka ..pergilah seseorang lelaki yang kurang waras ini ke pameran tersebut.Dari jauh dia melihat pesawat yang besar dan cantik ..
Di satu sudut dia ternampak sebuah poster yang tertulis " Bayaran RM 5 untuk menaiki pesawat bersama juruterbang profesional".
Tanpa membuang masa lagi dia terus menuju ke arah itu untuk mendapatkan apa yang selama ini dia impikan .Setelah mendapatkan tiket ,dia menaiki pesawat tersebut malangnya pesawat itu hanya dinaiki oleh sekumpulan budak-budak nakal.
Tidak lama kemudian juruterbang pun sampai dengan segak dan bergaya.Juruterbang itu telah mempelawanya untuk bersama melihat bagaimana kapal terbang dikendalikan.Begitu terharu dengan pelawaan itu ,jauh sekali untuk menolak.
Kapal terbang mula naik sedikit demi sedikit.
Kedengaran dari belakang suara budak-budak nakal membuat bising.
Juruterbang: Kamu tunggu di sini ,biar saya uruskan mereka.
Orang kureng waras: Baik,tuan
Tidak lama lepas itu juruterbang itu kembali semula .Tiada lagi kedengaran suara budak-budak nakal tadi.
Juruterbang: Awak tengok saya bukan setakat pakar kawal kapal terbang orang pun saya boleh kawal.
Orang tadi hanya mengangguk.
Tiba-tiba budak-budak nakal tadi bising kembali.
Sekali lagi juruterbang pergi mengawal keadaan.
Keadaan kembali tenang.
Namun keadaan itu tidak lama ,mereka kembali seperti tadi.
Orang kureg waras: Opps!! Biar saya pula yang cuba tengokkan buadk-budak di belakang ye.Tuan tunggu sini.
Sekembalinya orang tadi sambil tersenyum..
Juruterbang merasa hairan.
Tiada lagi bunyi bising suara budak-budak nakal tadi.
Juruterbang: Macam mana kamu kawal budak-budak tu ?
Orang kureng waras :Mudah saja tuan.
Juruterbang : Bagaimana??
Orang kureng waras: Saya buka pintu,saya beritahu siapa yang nak main boleh main diluar.

Ku CariNya..


Damai Ini.
SuaraHati:HambaMusafir



Seindah pelangi,
Sedamai laut biru ,
Dan sebahgia itulah yang ku harapkan..

Burung-burung berkicauan,
Terbang riang di awangan ,
Dan seriang itulah yang ku dambakan..

Telah ..
Aku temui,
Segalanya disini..
Telah ...
Aku temui segalanya hanya pada ..
Iman dan Islam..

Ahlan Ya Ramadhan..






RAMADHANKU
cetusrasa:HambaMusafir



Kedatangannya yang dinanti-nantikan saban tahun .Terasa rindu semakin menebal untuk bertemu Ramadhan.Sayang benarlah kalau terus membiarkan ianya berlalu tanpa mencari segala permata di dalamnya.Sedih sekali bila melihat sesetengah manusia masih terus menjadikan saat ini seperti hari-hari yang biasa dilalui sebelum ini.
Tiada sekelumit rasa ta'zim dengan bulan yang dipenuhi barakah dan maghfirah ini.
Ingatlah wahai makhluq bergelar insan .Sesungguhnya tiada apa yang lebih berharga melainkan keampunan daripada Allah.Janganlah disia-siakan peluang yang terbuka luas di depan mata kita
kelak kita akan menyesalinya sepanjang hidup kita.Tak siapa yang mengenali diri kita melainkan diri kita sendiri,jadi pandulah diri kita sejajar di atas landasan iman dan taqwa.

Titisan airmata ini membasahi pipi disaat terkenangkan nostalgia Ramadhan yang lalu.Putaran masa begitu cepat sekali dalam tak sedar Ramadhan menjengah kembali.
Bagi diri hamba yang kerdil ini ,setiap Ramadhan yang berlalu pasti akan tercipta sebuah sejarah yang takkan dapat diulanginya semula .

Tahun 2004 ,pengalaman pertama kali membawa diri ini ,menjelajahi bumi jiran Malaysia
( Singapore).Tidak pernah mengimpikan diri untuk berada di sana tetapi kuasa Allah mengatasi segalaNYA .Ramadhan buat kali pertamanya di negara orang memang pengalaman yang baru.
Sesuatu perkara yang sehingga kini masih segar di benak ingatan hamba ini,penerimaan masyarakat mereka berbeza sekali dengan tanahair sendiri.Sehinggakan terasa seolah dilayan seperti seorang raja.

Tahun 2005 ,Ramadhan saat ini mengajar hamba ini agar yakin dengan kemampuan diri sendiri,
bukan mudah untuk menjadi
penjaga Al-Quran .Biarpun begitu tanggungjawab dan amanah yang diberikan sebagai seorang penjaga Al-Quran akan hamba ini galas selagi mampu bernafas.
Kali ini hamba kerdil ini diberi kepercayaan untuk memimpin Solat Terawih selama 30 malam di sebuah Masjid Daerah Kuala Kangsar.Permulaanya agak janggal sedikit kerana terpaksa memimpin bersendirian tanpa berteman.

Tahun 2006 ,Ramadhan kali ini diuji pula untuk menempuh peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia.Namun setiap percaturan Allah ada hikmah yang kita sendiri tak terfikir akan kebaikan dan keburukannya.Tahun ini merupakan saat paling manis dan indah kerana .......
(sulit-rahsia kerajaan) .

Tahun 2007
,penemuan Ramadhan kala ini menguji ketahan fizikal,mental dan emosi .Alhamdulilah dengan keizinan Allah masih dapat berbuka bersama-sama keluarga sebelum hamba ini melangkah jauh bermausafir ke Ardhul Kinanah.Sedih,gundah,gembira,duka,suka masing bercampur baur menerjah lubuk perasaan ini.Kepiluan dihati semakin bertambah ketika melihat adik-adik yang masih untuk memahami erti berjauhan .Tidak cukup dengan itu sebak di dada semakin dirasai ketika dalam dakapan ayahnda,sehingga kini masih terngiang-ngiang lagi kata-kata keramatnya "Jangan sedih ye,anak lelaki mesti kuat..Jangan lupa balik nanti mesti boleh jadi lebih hebat dari ayah".Deraian airmata bonda mengiringi pemergian hamba ini sekali menggugat jiwa .Ucapan bonda juga takkan dilupakan mak " Mak sayang anak mak,mak doakan anak-anak berjaya...Bukan harta dan kekayaan matlamat kita tapi ilmu dalam dada"
Memang teruji sekali berjauhan dengan keluarga dan insan tersayang .Namun demi untuk merealisasikan impian langkahan diteruskan juga.

Tahun 2008,masih belum pasti dugaan yang ingin menjengah .Pastinya akan ada juga ujian dan dugaan yang silih ganti menyapa.Biarpun baru menempuh 5 Ramadhan sudah teruji akan perasaan hamba kerdil ini.Biar putih tulang jangan putih mata.

Ramadhan hamba....
Ramadhan ...




Lamanya ekk......

Rindunya.......
RasaHati:HambaMusafir
Emm...Lama betul Musafir tak update laman ni .Jadi usang je bila tengok laman ni.Rindunya rasa nak update .Bukan tak nak update tapi kesempitan masa betul-betul menghimpit Musafir sekarang.Ini pun Musafir terpaksa curi-curi masa sambil buat kerja .Selepas Perkampungan Tok Sagor,disusuli dengan Himpunan Mahasiswa Tahun Akhir ( HEMAT),keesokkannya pula Kem Latihan Penulis Siri Pertama ( KELAP )
Harapan Musafir semoga agar setiap program yang telah disusun dapat memberi manfaat kepada setiap peserta yang mengikutinya.Tidak cukup dengan itu ,bersempena dengan bulan kemerdekaan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir telah menganjurkan Ekspo Gempak PMRAM selama 4 hari bermula 16 ogos 2008 -19 ogos 2008.Komitmen yang diberikan semua ahli sungguh membanggakan.
Hari ini juga diadakan Persidangan Mahasiswa Islam Sedunia (PERMIS 08).Itulah yang sedikit sebanyak menyempitkan masa Musafir nak bertandang di laman ni.Apa2 pun Syabab Blog ni takkan Musafir biarkan berkubur tanpa bernisan.

Cerpen



Akhirnya Aku ..(part akhir)

Ilhamminda :HambaMusafir










Seluruh badannya terasa berat sekali untuk meninggalkan hamparan itu namun dipaksa jua untuk melangkah .Dengan tangan yang bergari dia terus melangkah.,setiap langkahannya terasa begitu bermakna ,wajahnya tenang bibirnya pula tidak kering dari bertasbih.Lintasan kenangan manis bersama ibu menerjah benak fikirannya sekali sekala terukir senyuman dan adakalanya berkerut dahi.

Sebelum Syah dijatuhkan hukuman ,datang seorang pegawai membisikkan sesuatu di cuping telinga salah seorang pegawai yang mengiringinya disebelah kanan Syah.Tiba-tiba langkahan mereka terhenti seketika ,dia juga terkedu sebentar tanpa sebarang kata. “ Kenapa tuan?”pertanyaan yang terpacul daripada Syah. “ Saya harap kamu dapat tenang dan sabar menerima segala takdir ini ,ibu kamu telah pulang meninggal dunia malam tadi akibat terjatuh di bilik air di hospital” terang pegawai itu .

“Ibuuuuuuuu!!!” seumpama gelap dunianya menerima perkhabaran itu ,Syah meraung memanggil ibunya. “ Ibu!! Syah sayangkan ibu,Syah anak ibu,iampunkan Syah ibu” teriakkannya meluluhkan hati dua orang pegawai disisinya namun apakan daya hukuman tetap mesti diteruskan .Airmatanya terus mengalir,mereka semakin hampir ke tempat hukuman,kepalanya di sarungkan dengan kain hitam.Tiba ditempat yang dituju Syah diheret ke satu tempat yang lebih tinggi,tali jerut dimasukkan ke lehernya ,dia mengucapkan kalimah Syahadah dalam beberapa minit berbunyi “klik” lantai tempat berdirinya terbuka dengan kaki tergantung maka berakhirlah kehidupan seorang insan.

Bacalah Dulu..


PESANAN PENTING

RasaPrihatin: HambaMusafir




SEBELUM Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat
kepada para muridnya dan umat islam seluruhnya. Berikut ialah
kandungan wasiat tersebut: "Barangsiapa yang ingin meninggalkan
dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh
perkara."

1: HAK KEPADA DIRI.
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan
percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan
kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat
persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

3 : HAK KEPADA KUBUR
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing
merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan
membantu orang yang dizalimi.

4: HAK KEPADA MUNKAR DAN NAKIR
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan
nasihat menasihati.

5 : HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan
sanggup menanggung kesusahan.

6: HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI
AKHIRAT)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka
membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7: HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada
ibubapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan
memperelok akhlak.

8: HAK KEPADA RIDHWAN (MALAIKAT PENJAGA SYURGA)

Iaitu : Berasa redha dengan Qadha' Allah, bersabar menerima bala,
bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

9: HAK KEPADA NABI SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat,
bergantung kepada as-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat, dan
bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

10: HAK KEPADA ALLAH SWT

Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari
kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.
Sudahkah anda menunaikan SOLAT ?

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda,
"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

Just Think





Sabar

CetusMinda:HambaMusafir

“Inilah sebahagian sifat mahmudah..Yang patut ada pada diri kita ..Susah dimiliki payah dijaga..Hanya yang punya mereka bermujahadah..Hanya yang punya mereka yang bermujahadah

Sifat mahmudah bukan satu ,di antaranya sabar.Hari ini kita dapat lihat sendiri dari kacamata kita kemudharatan dan juga kemusnahan yang berlaku atas muka buni ini ,adalah berpunca kerana tiada sifat sabar dalam jiwa kita.

Dengan ketiadaan sifat inilah yang membuatkan kita memberontak,hilang kawalan emosi, dalam masa yang sama kita terlanjur melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah S.W.T .Perpecahan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini,bukan kerana lain tetapi hanya kerana tidak sabar sedangkan Allah telahpun mengingatkan kita supaya tidak bertelingkahan sesame sendiri.Firman Allah S.W.T :

واعتـــــــــــصموا بـــــحبل الله جميعا ولا تــفرقوا

“berpeganglah kamu semua dengan tali Allah ( silaturrahim) dan janganlah kamu berpecah belah”

Peringatan sudah diberi tapi semakin hari semakin bertambah-tambah perbalahan dan perpecahan berlaku.Jika kita dapat bersabar dalam apa jua keadaan mana mungkin kehidupan hari ini kucar kacir.Tak rugi sebenarnya jika kita bersabar ,namun berapa kerat sangat yang menyedari hal ini.Bila ditegur terus sahaja melenting,bukan nak menerima inilah wabak yang semakin menular dalam paradigma masyarakat khususnya REMAJA.

Kenapa Musafir katakan remaja?Segala gejala sosial yang berlaku kerana mereka tidak ada sabar dalam diri.Bila ditimpa masalah sahaja ,yang mereka nampak dadah,ganja,perempuan ,perlumbaan dan segala yang bersangkutan dengan benda-benda pelik lagi yang tak pernah dibuat orang.Pernah sekali Musafir berbual dengan mereka ,bertanyakan kenapa ambil ganja :-

Musafir:Best ke benda tu ?

Remaja :Ehh abang best gilerr.

Musafir : Dah lama ke layan benda ni?Jomlah kita pergi sembahyang dulu?

Remaja : Ahli seumur hidup bang.Alah bang kalau semua g sembahyang dapat masuk

Syurga,siapa lak nak masuk neraka??takkan nak biarkan kosong je kan.

(sambil tergelak…..)

Jawapan yang terjangkau di minda kita tapi itulah realitinya hari ini apakah yang dikatakan bila sifat sabar tu sudah lenyap dari sanubari kita.Kemuliaan sifat sabar ini terlalu banyak diceritakan dalam Al-Quran diantaranya :

فــــــــــــــــــصبر جــــميـل

“sesungguhnya sabar itu cantik”

Surah yusuf




Masing-masing sudah ada akal untuk berfikirkan ???

Pesanan Buat Diri














Taklifan
LuahRasa:HambaMusafir






Sudah lama rasanya entry ni kosong,lama tak di update .Bukan tak teringin nak menjengah tapi terlalu sempit rasanya masa untuk Musafir ziarah teratak ini.Namun begitu bukanlah niat Musafir menjadikan itu sebagai alasan,kerana orang yang suka memberi alasan hanya sekadar menanam tebu dibibir( petah berkata tetapi kureng dalam berkerja).
Setiap orang ada pandangan untuk menyuarakan sesuatu perkara ,begitulah juga pandangan segelintir individu mengenai " PENTAKLIFAN".Ada ramai yang takut untuk menerima taklifan ada pula sedia menerima taklifan.Bagi Musafir sendiri taklifan dapat membentuk diri seseorang dalam berfikir dalam bertindak,berdisiplin dalam berkerja dan berhati-hati dalam membahagikan masa.
Satu masa dahulu ,Musafir pernah diberi kepercayaan untuk menerima pentaklifan
dalam menerajui sebuah sekolah agama.Mungkin nampak macam simple je bunyi tapi memang satu tugas yang berat sebenarnya,untuk menguruskan pentadbiran sekolah yang seolah hampir lenyap dan berbekalkan pula dengan ilmu yang cetek.Tetapi berkat dengan sokongan keluarga tercinta ,orang tersayang dan sahabat seperjuangan .Agak gusar juga pada permulaan ,walau bagaimanapun agak lancar bila sudah memahami selok beloknya.



Kini ,Musafir menerima taklifan yang agak sukar juga .Jika dahulu Musafir memimpin pelajar sekolah berbeza pula kali ini kerana Musafir diberi kepercayaan memimpin sebuah Unit Penulisan .Sudah tentulah ahli-ahlinya hebat belaka ,al-maklumlah pelajar Universiti kan bukan sama dengan pelajar sekolah.Sukar juga dengan pentaklifan ini,Musafir menerima pentaklifan ni sebagai 1 amanah .semoga dengan perantaraan ini dapat mematangkan Musafir untuk terus meneruskan perjalanan di muka bumi Allah ini.



Cerpen


Akhirnya aku ...(part 3)

IlhamMinda:HambaMusafir




Matanya mula berkaca,selera makannya hilang entah kemana,.Ibunya dimasukkan ke Hospital Sakit Mental selepas setahun setengah Syah dipenjarakan .

Pegawai penjara sebentar tadi kembali dengan bungkusan plastik yang berisi sepasang Baju Melayu yang dipinta Syah.Setelah selasai menunaikan Solat Isya’ malam itu dia terus menghabiskan sisa hidupnya masih berbaki tidak sampai sehari dengan berzikir,membaca kitab suci Al-Quran dan menunaikan solat-solat sunat

Terpacul dua orang pegawai di pintu selnya sebagai tanda masa untuk dia menjalani hukuman sudah hampir.Dalam sujudnya yang terakhirnya terakhir tangisannya semakin kuat sehingga membasahi hamparan sejadahnya.Sebelum melangkah dia menadah tangan berdoa “ Ya Allah Ya Tuhanku!aku hamba yang berdosa ,masih ada lagikah ruang keampunan untuk hambamu ini ya Allah!Aku anak yang derhaka ,aku berdosa pada ibuku,Wahai Ar-Rahim! Lembutkanlah hati ibuku untuk mengampuniku ya tuhan .Andai ku tidak diampuni hanya Neraka sahaja layak untuk tubuh ini

Ya Allah!Aku mengerti airmata ini belum tentu mampu untuk mengurangkanku dari azabMu dan airmata ini juga belum dapat melenyapkan segala dosa yang telah aku lakukan.Aku redha wahai Rabbul Jalil diatas takdir ini,dengan pengakhiranku ini.Tabahkanlah hati hambaMu ini Ya Allah!!”( bersambung....)


:: Eksklusif Posting ::








"BBQ SYABAB"
CetusanHati:HambaMusafir


“Ukhuwah melakar hikmah dalam bersahabah,menyemai mahabbah” alhamdulilah BBQ yang telah dirancang Musafir bersama sahabat dapat direalisasikan..Biarpun tak semua yang dapat menyertai tetapi ianya cukup bermakna bagi Musafir.Sebanyak 6 ekor ayam telah selamat diBBQkan dengan jayanya.Musafir ucapkan thanks a lot atas kesudian sahabat-sahabat dari muhafazah yang juga ada turut serta bersama .Majlis yang ala kadar ni sedikit sebanyak dapat

merapatkan lagi ukhuwah diantara kami Menu yang sempoi je tambahan pula orang bujang masak kan so biasa la nasi tomato ,sup & ayam.Musafir harapkan agar sahabat-sahabat semua teruskan menjaga ukhuwah ini kerana sesungguhnya Ukhuwah inilah yang dapat membuatkan kita tidak rasa keseorangan dalam berjuang apatah lagi di negara orang .

Kepada BP PMRAM Ust Azrul bin Ismail dan Ust Azizuddin bin Aznan terima kasih diucapkan yang turut hadir bersama.Inilah di antara
capture
kenangan BBQ SYABAB…

Cerpen


Akhirnya Aku ( part 2 )

IlhamMinda:HambaMusafir



Rupa-rupanya pegawai penjara .” Ya tuan!” jawabku menghampiri tirai besi yang telah menjadi tempat kediamanku semenjak 3 tahun lalu. “Pagi esok tepat jam 5:30 pagi kamu akan menjalani hukuman yang telah dijatuhkan kepada dalam perbicaraan mahkamah bulan lepas” beritahu pagawai itu kepadanya.

Fikirannya tiba-tiba mengembalikan saat ketika hukuman ke atasnya dibacakan di mahkamah . “Setelah saya mendengar hujah pembelaan dan dalil pendakwaan ke atas kamu saya selaku Hakim Perbicaraan pada hari ini yang bertarikh 3 Mac 2006 menjatuhkan hukuman kepada Mohd Syahril Irwan bin Abdullah ,Hukuman Gantung Mandatori .Hukuman yang akan dilaksanakan pada tarikh 14 April 2006 hari Sabtu ,jam 5:30 pagi di Penjara Taiping.Pesalah disabitkan diatas dua pertuduhan iaitu :Pengedaran dan Penyalahgunaan Dadah” ketika itu seluruh saluran darahku seolah terhenti tiba-tiba,dengupan jantungku berdegup laju sekali ,nafasku tersekat di hujung kerongkong,badan dan kaki seakan sudah lumpuh separuh badan ,tidak terdaya untuk melangkah.Di saat itu hanya bayangan ibu terlintas di benak fikiran.

“Baik tuan!” balasku ringkas. “ Eeemm..tuan!” panggilku. “ Saya ada permintaan terakhir sebelum menjalani hukuman pagi esok” terangku.dengan riak wajah penuh berharap. “ Apa permintaan kamu ?” soal pegawai penjara tadi. “ Boleh tuan berikan pakaian sepasang Baju Melayu saya yang ibu saya pernah berikan dahulu” pintaku bersungguh-sungguh. Pegawai itu diam seketika “ Baiklah ,saya akan uruskan.Jika tiada apa-apa lagi saya pergi dulu."

Syah mengimbau semula , ketika hampir menjelang hari lebaran pada tahun pertama dia bermukim di singgahsana yang hanya berlantai simen tanpa hamparan permaidani dan bertirai besi hitam ,ibunya mengirimkan sepasang Baju Melayu warna kegemarannya biru tua yang bersulam pula dengan benang perak di leher dan lengan baju warisan Melayu itu.Namun terdetik sedikit kekesalan dihatinya kerana ibunya hanya mengirimkan baju itu tanpa ingin bersemuka dengannya di sebalik tirai besi ini.Mungkin kerana luka lama masih berdarah “Ibu !maafkan Syah jika tidak kerana kedegilan Syah sudah pasti ibu juga takkan menderita “ rintih Syah sendirian Keputusannya untuk berhijrah ke Kota Metropolitan Kuala Lumpur itu melakar sejarah perit dalam hidup Syah yang akhirnya terperangkap sendiri dalam kancah kehancuran yang membinasakan dirinya sendiri.(bersambung..)

Cerpen



Akhirnya aku..

KaryaInsan:HambaMusafir


Kenapa Syah?kenapa Syah lakukan semua ini ?Tangisan ibu tidak langsung melembutkan hati ini.Ibu terus memaut kaki kiriku.”Sudahlah nak.. nak ibu sayang Syah ..”sayu sekali rayuan ibu nadanya semakin lemah namun tidak langsung berbekas dihati ini.Tahap kemarahanku semakin melepasi batasannya,pautan ibu pula semakin erat “ Ibu !Syah sudah dewasa !!!”tengkingku. “ Syah pohon pada ibu lepaskan Syah sebelum ..” tidak sempat Syah menghabiskan kata-katanya tangisan ibu makin menjadi memecah kesunyian pagi itu . “Syah anak ibu ,ibu sayangkan Syah ,jangan tinggalkan ibu nak” rengekkan ibunya sendu dalam nafas tersekat .Ibunya tidak menyangka Syah membuat keputusan begitu drastik sekali hanya kerana tidak membenarkan anaknya berkerja di Kuala Lumpur.
“Ibu jangan paksa Syah” pinta Syah suaranya agak rendah sedikit.Tanpa di diduga ,Syah mengangkat kaki kanannya lalu menghayun sepakkan ke batang tubuh seorang insan yang bergelar ibu itu.Akibat sepakkan itu ibunya tersadung di penjuru meja di ruang tamu.Airmata ibunya deras mengalir menahan kesakitan ,esakkan masih bersisa,maka mengalir cecair merah pekat dari dahi ibu Syah sedikit demi sedikit membasahi pipi.
Syah langsung tidak memandang ibu yang terjelopok di penjuru meja sebaliknya terus melangkah meninggalkan rumah .Pandangan ibunya semakin kabur dan mengecil melihat anaknya semakin jauh melangkah.
Seorang ibu tersadai layu di atas lantai dengan lenangan airmata yang tidak henti. “Mohd Syahril Irwan bin Abdullah!!” panggilan suara itu mematikan imbasan sejarah pahitnya itu....(bersambung....)

~ Ceritera Musafir ~

“ AsBol”
CernaanMinda:Musafir



Ketika kaki Musafir melangkah keluar dari rumah,tertumpu pandangan Musafir pada satu peristiwa yang betul-betul menarik minat Musafir untuk melihat disitu..Ketika inilah terlintas di fikiran Musafir satu perkataan yang Musafir kira boleh dikaitkan dengan kejadian ini “ AsBol ”.Kalau dengar betul-betul memang macam tidak pernah wujud perkataan ni kan ?
Okay jadi inilah yang Musafir nak sama-sama kongsi dengan sahabat semua Asbol adalah hasil gabungan dengan perkataan yang menunjukkan keupayaan sesuatu perkara tanpa ada istilah tak mampu diambil daripada Asal Boleh?...hehehehe…
Kita kembali kepada al-kisah kita tadi, jadi yang terlintasnya kalimah AsBol di pemikiran hamba yang kerdil lagi lemah ini kerana dapat melihat 4 orang Arab mengangkat Sofa dari tingkat bawah ke tingkat 6 melalui pintu balkoni..Nasib baik tak sempat nak rakam aksi dieorang kalau tak mesti gempak.4 orang sahaja fahamkan “sahaja” memberi maksud Al-Battah .
Cuba sahabat fikirkan sejenak kenapa Musafir nukilkan kisah ini untuk posting kali ini?Bukan sekadar bacaan semata-mata tapi Moralnya yang boleh kita ambil disini : tiada apa yang mustahil jika kita sendiri tahu kemampuan kita ,yang paling ada keinginan untuk memiliki pasti ada jalan untuk selesaikannya,biarpun nampak tak masuk akal cara kita gunakan namun hanya diri kita sahaja mengetahui tindakan & perancangan yang kita lakukan .

Al-Kisah....

"Gaduh Ukhuwah Bertumbuk Mahabbah"

CetusanMinda:HambaMusafir



Apa agaknya yang membuatkan Musafir bagi tajuk ini untuk posting kali ini ye.Jangan risau Musafir ada something yang Musafir nak kongsikan dengan sahabat semua.


Satu hari Musafir balik dari kuliah biasalah naik apa lagi kalau tak bas pilihan ramai untuk budak
Kaherah ni mestilah bas ( 24 Jim ).Lumrahlah di Mesir ni kena pegang pepatah Man Cappata Dapata so kene usaha lebih lah sikit kalau nak duduk kalau tak berdiri jelah kan.Nak dijadikan cerita hari itu memang Musafir kena berdiri .Mahu tak mahu berdiri jugalah,kebetulan Musafir berdiri betul-betul ditempat duduk sepasang suami isteri ( Arab ).Pada mulanya nampak seperti mereka berdua bergurau tapi rupanya mereka bergaduh…

Bermula dari tolak menolak sampai tumbuk menumbuk,semua orang yang ada dalam bas tu langsung tidak menghiraukan perihal mereka seolah-olah tiada apa yang berlaku.Yang mencuitkan hati Musafir si suami tu merampas apa sahaja yang ada di tangan isterinya.Tiba-tiba handphone isterinya berbunyi si suami terus rampas untuk menjawab panggilan tersebut,yang menghairankan lagi Musafir isterinya gelak ketawa tengok suaminya macam orang gila nak rampas semua yang ada pada dia ..Isterinya berkata “ Ehh..Tak malu ke pukul perempuan dalam bas?” mungkin si suami tercabar dengan kata-kata isterinya lalu dia mendekatkan bibirnya di cuping telinga si isteri membisikkan sesuatu kemudian dia menumbuk dada isterinya jelas kelihatan perempuan tersebut menahan kesakitan dengan tumbukkan itu Musafir yang betul-betul ada di situ hanya mampu melihat mereka berdua .Seorang sahabat Musafir mencuit katanya Biasalah tu orang Arab kan,sekejap lagi okaylah tu”..
Bila sampai di perhentian terakhir Musafir pun turun bersama penumpang lain ,memang tidak disangka pasangan yang bergaduh tadi turun sambil bergelak ketawa berpegangan tangan jalan seiringan .,Musafir tersenyum sendirian memang betul kata orang di Mesir ini bergaduh bersungguh-sungguh lepas tu dapat saling memaafkan tapi jika dibandingkan dengan orang Melayu memang jauh berbeza sekali kerana apa orang Melayu ini dari dahulu sampai sekarang suka menyimpan dendam untuk memaafkan jauh sekali ..

Inilah realitinya jika ada 7 keturunan maka 7 keturunan itulah menyimpan dendam cukup sahaja dengan kita lihat setiap drama & filem Melayu memang tak dapat lari daripada konsep “Menyimpan Dendam& Membalas Dendam” .Inilah salah satu punca mengapa Melayu tak mampu nak berdiri setaraf dengan bangsa lain…

:: Mabruk Ya Sodiq ::

"Selamat Pengantin Baru "










~ Musafir doakan agar kalian berdua dipermudahkan segala urusan dan sentiasa menikmati kebahagiaan mahligai perkahwinan yang tersimpan 1001 kemanisan berkongsi segalanya dalam meniti kehidupan dunia ini. Semoga Bahgia Buat Pasangan Ustaz Mohd Fadhil & Ustazah Siti Nur Husna ~

~ Wish 4orm Musafir ~


:: Melayu Takkan Berkembang ::




Kenapalah teruk sangat melayu??
Cetusan Rasa : Hamba Musafir








Semakin hari semakin maju ke hadapan tapi orang Melayu semakin hari semakin menjatuhkan mertabat bangsa sendiri.Mana perginya nilai bangsa Melayu yang dahulunya disanjungi kesopanan dan jati dirinya sekarang apa sudah jadi ?Kenapa bodoh sangat pemikiran orang Melayu sekarang ?Dah kurang idea nak berkarya jadi ambil jalan mudah nak jatuhkan maruah bangsa dan agama sendiri pulak ke?Tidak cukup lagi ke dengan keruntuhan akhlaq remaja sekarang nak tambahkan lagi dengan budaya kotor pulak.Musafir betul-betul tidak menyangka masih ada lagi orang Melayu yang masih nak menjadikan diri mereka memusuhi bangsa dan agama sendiri.Semua orang tahu Malaysia agamanya Islam tapi adakah ini yang kita nak banggakan pada orang lain ..Semua sahabat mesti tertanya apa yang Musafir bicarakan mestilah tentang Filem Pendek Comolot .Filem yang meruntuhkan martabat melayu ..Yang paling Musafir betul-betul berapi sangat kata-kata pada akhir filem tu " Berahi tiada sempadan" Ya Allah ,sampai macam itu sekali falsafah yang dipegang .Ingatlah sama kita ni orang Islam Umat Nabi Muhammad S.A.W umat yang dimuliakan oleh Allah tapi jika inilah gayanya macam manalah kita nak berhadapan ngan Allah kelak .Bila berlaku keruntuhan moral dan akhlaq dikalangan remaja kita salahkan orang pernah tak kita hari ini fikir yang perkara itu semua takkakn berlaku kalau kita sendiri menghalangnya .Tengoklah hari ini ,boleh pulak keluarkan filem Gay bukan orang lain pulak yang berlakon tu orang Islam .Mana perginya tegahan Allah ,hilang ke akal yang Allah dah berikan pada kita semua ..Bagaimana kita nak berdepan dengan musuh Islam yang kalau bangsa sendiri merosakkan bangsa dan agama sendiri..
Kesal benar Musafir dengan sikap orang Melayu yang beragama Islam ini,ingatlah teman Allah pernah hancurkan Kaum Nabi Lut kerana kerosakkan ini takkan kita nak ulang kembali sejarah pahit itu.Bukalah minda ,tak salah nak berkarya tapi jangan terlalu inginkan populariti sehinggakan sanggup menggadaikan maruah bangsa dan agama sendiri.

Ikutkan hati ini mahu sahaja Musafir berdepan dengan semua yang terlibat dengan Kerja Hina Ini..Mungkin pada ketika ini musuh-musuh Islam melompat gembira melihat apa yang telah berlaku pada Umat Islam hari ini.Tolonglah kalau sudah kekeringan idea untuk berkarya berhentilah daripada terus membinasakan agama sendiri.Banyak lagi kerja yang bermanfaat daripada ini.Baca Al-Quran,berzikir,berdakwah dan macam-macam lagi ibadah yang mampu menarik rahmat Allah .
Sampai bila kita nak berterusan begini?sampai bila?hari demi hari ,Islam ditindas,diperkotal katikkan takkan selamanya kita nak diam tanpa bersuara tapi jika perkara seperti ini diteruskan Musafir azab Allah pasti mengundang .
Apa guna akal yang Allah berikan???Bukan hanya dengan akal dapat membezakan kita dengan haiwan .Nanun jika kita sendiri tak mampu manfaatkannya kita sebenarnya lebih teruk daripada haiwan .
Insaflah ASWARA.
Insaflah ORANG MELAYU
Insaflah UMAT ISLAM....