Cerpen



Akhirnya Aku ..(part akhir)

Ilhamminda :HambaMusafir










Seluruh badannya terasa berat sekali untuk meninggalkan hamparan itu namun dipaksa jua untuk melangkah .Dengan tangan yang bergari dia terus melangkah.,setiap langkahannya terasa begitu bermakna ,wajahnya tenang bibirnya pula tidak kering dari bertasbih.Lintasan kenangan manis bersama ibu menerjah benak fikirannya sekali sekala terukir senyuman dan adakalanya berkerut dahi.

Sebelum Syah dijatuhkan hukuman ,datang seorang pegawai membisikkan sesuatu di cuping telinga salah seorang pegawai yang mengiringinya disebelah kanan Syah.Tiba-tiba langkahan mereka terhenti seketika ,dia juga terkedu sebentar tanpa sebarang kata. “ Kenapa tuan?”pertanyaan yang terpacul daripada Syah. “ Saya harap kamu dapat tenang dan sabar menerima segala takdir ini ,ibu kamu telah pulang meninggal dunia malam tadi akibat terjatuh di bilik air di hospital” terang pegawai itu .

“Ibuuuuuuuu!!!” seumpama gelap dunianya menerima perkhabaran itu ,Syah meraung memanggil ibunya. “ Ibu!! Syah sayangkan ibu,Syah anak ibu,iampunkan Syah ibu” teriakkannya meluluhkan hati dua orang pegawai disisinya namun apakan daya hukuman tetap mesti diteruskan .Airmatanya terus mengalir,mereka semakin hampir ke tempat hukuman,kepalanya di sarungkan dengan kain hitam.Tiba ditempat yang dituju Syah diheret ke satu tempat yang lebih tinggi,tali jerut dimasukkan ke lehernya ,dia mengucapkan kalimah Syahadah dalam beberapa minit berbunyi “klik” lantai tempat berdirinya terbuka dengan kaki tergantung maka berakhirlah kehidupan seorang insan.

No comments: