8 Guruh Kecil ,1 Halilintar Di Langit


Didalam seni komunikasi ada beberapa faktor yang menyebabkan kita kurang mempengaruhi orang yang berada disekeliling kita .Biarpun kita mungkin menyangka ianya hanya perkara kecil namun biarpun hanya guruh kecil tetapi ianya bisa menjadi 1 halilintar yang berkuasa apabila dienteng-entengkan.Secara tidak langsung ini akan menggugat seni komunikasi kita apatah lagi jika kita seorang pimpinan ataupun seorang yang berjawatan tinggi dalam sesebuah sektor awam.
Terdapat 8 petanda kecil yang menandakan hubungan dan kuasa pengaruh kita semakin berkurangan sekaligus bakal berhadapan dengan masalah.8 petanda ini juga terzahir daripada tingkah laku yang akhirnya membunuh kuasa pengaruh yang ada pada kita .

PERTAMA
- Dari Seronok Kepada Bosan

Interaksi individu yang menyeronokkan menimbulkan kebosanan kepada kedua-dua
pihak .Masing-masing mencari perkara lain yang tidak langsung melibatkan
individu lain,masing-masing lebih suka melakukan kerja bersendirian.

KEDUA
- Makin Berkongsi Makin Sempit Jiwa

Perkongsian masa sebagai satu kumpulan bertukar menjadi kesibukkan secara
individual .Masing-masing lebih tertumpu kepada tuntutan tugas,tidak memberi
masa berkualiti bagi berinteraksi.Masing-masing sudah mula menjarakkan diri.

KETIGA
- Dahulu Semuanya Tentang Kita,Sekarang Semua Tentang Aku

Sikap ambil berat antara satu sama lain telah bertukar sikap
individualistik.Masing-masing melihat keperluan dirinya lebih besar daripada
keperluan orang lain.Fokus mereka pada diri dan kurang mengambil perhatian
pada seorang lagi.

KEEMPAT
- Kerja Sama-Sama,Gaduh Lama-Lama

Kerjasama yang dibina sekian lama bertukar menjadi pertentangan dalam
dilema.Setiap kali membnincangkan sesuatu ,masing-masing tidak mencapai kata
sepakat.Individu cenderung bagi menang dengan keputusan sendiri
Masing-masing mula bersikap tidak puas hati sekiranya keputusannya tidak
dijadikan keputusan yang datang daripada dirinya .Pertentangan selalu berlaku
dan konflik semakin meninggi

KELIMA
- Hilang Percaya Lenyap Rahsia

Perhubungan dalam apa jua konteks samada kekeluargaan,organisasi dan kehidupan
yang melibatkan keterbukaan menjadi kerahsiaan .Masing-masing sudah hilang
percaya antara satu sama lain.Kuasa magnetik pengaruh hilang dengan sendiri
apabila kepercayaan tidak menjadi dasar interkasi.Orang lain lebih dipercayai
bagi berkongsi rahsia berbanding kita .Sikap bersembunyi dari berkongsi bisa
menjarakkan interaksi.

KEENAM
- Diberi Betis Hendak Pula Peha

Perhubungan yang pada mulanya dibina atas dasar saling menghargai bertukar
menjadi suka meminta-minta sehingga permintaan tersebut luar batasan kemampuan
kita.
Kelebihan yang ada pada diri masing mula tenggelam dek kerana permintaan yang
melampau.Sikap saling menghargai telah pupus sekaligus membina sebuah tembok
ego yang tinggi diantara satu sama lain .

KETUJUH
- Makin Berinterksi Makin Tidak Puas Hati


Hubungan yang pada dasarnya mempunyai toleransi berubah menjadi tidak puas hati
Kecenderungan dengan sikap keakuan lebih besar berbanding sikap kekitaan.
Kelemahan kecil orang lain menjadi perkara yang diperbesar-besarkan dan
menjadi bahan menyerang sekiranya timbul rasa tidak senang
terhadapnya.Membanding-bandingkan kekurangan dengan kelebihan orang lain
menjadi faktor bagi melepaskan perasaan.

KELAPAN
- Saya Bangkang,Tentang dan Halang

Sokongan menjadi kritikan,ada sahaja keinginan dan kehendak serta sudut pandang
menjadi sasaran kritikan .Sindiran juga menjadi salah satu elemen dalam
menyampaikan kritikan dengan tujuan memperkecilkan .Tidak ada satu pandangan
positif dalam pandangan .
Individu dijatuhkan dengan perkataan-perkataan negatif yang menggambarkan
natijah buruk keputusan dan tindakkan yang mahu diambilnya.Kritikan yang
disampaikan bukanlah bertujuan mahu memperbaiki tetapi membunuh kehendak.

1 Mei [ Hari Buruh ] Relevan Kewujudannya..


"Dan engkau tidak sekali-kali akan diredhai oleh golongan Yahudi dan Nasrani sehinggalah engkau mengikuti millah (cara hidup dan pemikiran) mereka".…Al-Baqarah 120

Apabila tiba 1 Mei maka seluruh dunia akan bercuti bahkan ianya dijadikan sebagai cuti AM dalam semua sektor tidak kira kerajaan mahupun swasta .Walaupun begitu adakah kita mengetahui disebalik tarikh ini apa yang berlaku ataupun dengan erti kata yang lain sejarah disebalik sambutan Hari Buruh tersebut.Mungkinkah ianya direka oleh Yahudi seterusnya kita hanya menreuskan jejak langkah mereka tanpa diketahui akan asal-usulnya peristiwa relevam kewujudannya.
Alhamdulilah ,Hamba cuba meneliti beberapa sumber yang berkaitan dengan sambutan ini.Sekadar perkongsian untuk kalian .
Keseronokan bercuti dan bersenang-senang bersama keluarga pada setiap kali cuti Hari Pekerja Sedunia menyebabkan sebahagian besar umat Islam leka dan lalai dengan hadharah Barat disebalik sambutan Hari Pekerja Sedunia ini. Dari segi sejarah, dua orang yang dianggap telah menyumbang kepada gagasan untuk menghormati para pekerja di Amerika Syarikat adalah Peter McGuire dan Mathew Maguire, seorang pekerja mesin dari Paterson, New Jersey. Pada tahun 1872, McGuire dan 100,000 orang pekerja telah melakukan mogok untuk menuntut pengurangan jam kerja. McGuire telah mengadakan pertemuan dengan para pekerja dan para penganggur serta melobi pemerintah kota untuk tujuan tersebut. Pada tahun 1881, McGuire berpindah ke St. Louis, Missouri dan mula mengorganisasi para tukang kayu. Akhirnya didirikanlah sebuah persatuan yang bergelar United Brotherhood of Carpenters and Joiners of America yang terdiri dari tukang kayu di Chicago. Idea untuk mengorganisasikan pekerja menurut bidang keahlian mereka kemudian merebak ke seluruh Amerika. McGuire dan para pekerja di kota-kota lain telah merencanakan hari cuti untuk para pekerja pada setiap hari Isnin pertama bulan September antara Hari Kemerdekaan dan Hari Pengucapan Syukur (Thanksgiving Day). Pada tanggal 5 September 1882, perarakan Hari Pekerja Sedunia pertama diadakan di kota New York dengan peserta seramai 20,000 orang yang membawa sepanduk bertulis “8 jam kerja, 8 jam istirahat, 8 jam rekreasi”. Maguire dan McGuire memainkan peranan penting dalam menyelenggarakan perarakan ini. Dalam tahun-tahun berikutnya, gagasan ini semaking berkembang dan banyak bahagian di Amerika mula merayakannya.

Pada 1hb Mei 1886, sekitar 400,000 pekerja di AS mengadakan demonstrasi besar-besaran untuk menuntut pengurangan jam kerja mereka. Pasukan polis Amerika kemudian menembak para peserta demonstrasi tersebut sehingga ratusan orang terbunuh dan para pemimpinnnya ditangkap dan dihukum bunuh. Sebelum peristiwa 1 Mei tersebut, di berbagai negara juga telah berlaku pemogokan oleh pekerja untuk menuntut perlakuan yang lebih adil dari para pemilik modal (kapitalis). Pada bulan Julai 1889, Kongres Sosialis Dunia yang diselenggarakan di Paris menetapkan peristiwa 1hb Mei berkenaan sebagai Hari Pekerja Sedunia dan mengeluarkan resolusi bahawa “Satu tindakan besar antarabangsa harus diorganisasikan pada satu hari tertentu di mana semua pekerja (pekerja) di setiap negara pada masa yang sama menuntut agar pemerintah membuat undang-undang untuk mengurangkan jam kerja menjadi 8 jam sehari, dan juga melaksanakan semua resolusi Kongres Pekerja Antarabangsa Perancis.”

Resolusi ini mendapat sambutan yang hangat dari berbagai negara dan sejak tahun 1890, tanggal 1 Mei, yang diistilahkan dengan May Day, diperingati oleh kaum pekerja di berbagai negara, meskipun di sebahagian negara mendapat tekanan keras dari pemerintah masing-masing. Sejak 1880, di AS dan Kanada, Hari Pekerja Sedunia disambut pada setiap hari Isnin pertama setiap September walaupun ada beberapa desakan dibuat untuk mengubahnya ke 1hb Mei.

Apa yang jelas dari sejarah Hari Pekerja Sedunia ini adalah ianya muncul dari rasa ketidakpuasan hati para pekerja setelah mereka ditindas dengan kejam oleh para pemilik modal. Setelah tidak tahan dengan mogok/demonstrasi yang sering dilakukan, maka pemerintah telah mengambil jalan tengah (kompromi) dengan melayani tuntutan yang dibuat oleh para pekerja dan seterusnya memberi ‘pengiktirafan’ kepada perjuangan mereka dengan mengisytiharkan hari cuti untuk mereka. Jalan tengah ini sedikit sebanyak mengurangkan desakan-desakan para pekerja. Kompromi sistem kapitalis barat inilah yang telah yang melahirkan Hari Pekerja Sedunia. Malangnya, umat Islam sekali lagi telah ‘terpukau’ dengan ‘hasil’ dari sistem Kapitalisme ini dan turut menyambut Hari Pekerja Sedunia dengan penuh makna dan penuh harapan.

“Menjelang sambutan Hari Pekerja 1 Mei ini, Dewan Muslimat PAS Pusat meminta kerajaan Barisan Nasional (BN) memberi perhatian serius kepada pekerja wanita sama ada di sektor awam, industri dan perladangan. Menurut AJKnya, Senator Siti Zailah Md Yusuf, kerajaan perlu peka dengan nasib pekerja wanita terutama yang mempunyai anak sehingga terpaksa meninggalkan anak-anak di rumah asuhan dengan kadar bayaran yang tinggi. Katanya, setakat ini bebanan pekerja wanita amat berat dengan kadar tempoh waktu bekerja yang sama dengan pekerja lelaki selain memikul tanggungjawab serta tugasan yang sama berat. Baginya, Malaysia yang didakwa pimpinan kerajaan BN sebagai sebuah negara maju sepatutnya membela nasib para pekerja dengan memberi keutamaan dari aspek kehidupan mereka seperti bantuan pelajaran, perubatan dan perumahan. Zailah berharap, menjelang sambutan Hari Pekerja, kerajaan perlu menilai semula had gaji minimum kepada para pekerja bukan hanya perlu menunggu mereka mendesak baru diberi bonus atau kenaikan gaji” [Harakahdaily.net]

Masalah Pekerja Diakibatkan oleh Sistem Kapitalisme

Di dalam sistem ekonomi kapitalisme, rendahnya gaji pekerja adalah menjadi faktor penarik bagi para pelabur asing untuk kepentingan peningkatan pendapatan negara (dan bukannya individu didalam negara). Justeru memelihara keadaan seperti ini adalah sesuatu yang baik bagi peningkatan ekonomi. Keadaan seperti inilah yang menyebabkan pihak pemerintah selalunya memilih dan memihak kepada 'sang investor', dibanding dengan pekerja (yang merupakan rakyatnya sendiri) ketika terjadi krisis perpekerjaan.

Di dalam sistem kapitalisme, meskipun terdapat perbezaan dikalangan negara yang menerapkannya, peranan negara secara umum adalah sekadar pemerhati yang hanya menetapkan polisi untuk ‘sang investor’ dan sedikit sebanyak perundangan bersangkut masalah perpekerjaan. Akibatnya, dalam kegilaan sesebuah negara kapitalis untuk meningkatkan keluaran dalam negaranya, ia mengabaikan kesejahteraan rakyat, terutamanya para pekerja. Prinsip sistem kapitalis yang bersandarkan ‘siapa yang mahu hidup sejahtera dia harus bekerja dan mencari pendapatan sesuai dengan kemahuannya’ menyebabkan mereka yang tidak mampu bekerja atau lemah gagal menyara hidup mereka sendiri. Negara yang mengamalkan sistem kapitalis pada hakikatnya berlepas diri dari memenuhi keperluan asas (primary needs) warganegaranya, apalagi keperluan sekunder (secondary needs) dan tersier (tertiary needs). Sebagai contoh di Indonesia, menurut laporan Center for Labour and Development Studies (CLDS) pada tahun 2002 jumlah penganggur di Indonesia adalah seramai 42 juta orang (Republika, 13/05/02). Jumlah ini adalah lebih kurang satu kali ganda penduduk Malaysia. Lebih malang lagi, pemerintah Indonesia tidak pernah benar-benar serius untuk mewujudkan peluang pekerjaan kepada mereka, walhal ini adalah tanggungjawab pemerintah. Justeru itu, kita melihat kebanjiran warga Indonesia yang berhijrah ke Malaysia untuk mencari sesuap nasi. Inilah masalah yang muncul hasil diterapkan aqidah kapitalisme di dalam sesebuah negara.

Dalam masyarakat kapitalis seperti yang wujud pada saat ini, tugas negara adalah lebih kepada fungsi pengelola, yakni mengelola ‘kebebasan’ warganegaranya. Ajaran kapitalisme tidak pernah meletakkan tugas negara sebagai 'pengurus dan penanggungjawab pemenuhan keperluan asas rakyatnya'. Rakyat, walaupun yang tidak mampu bekerja seperti orang-orang tua, orang-orang sakit atau orang-orang cacat, yang ingin memenuhi keperluan asasnya harus bekerja secara mutlak. Prinsip struggle for life benar-benar diterapkan. Sesebuah negara kapitalis akan senantiasa ‘mencuci tangannya’ dari golongan ini. Kalau adapun sekelumit usaha untuk kononnya membela golongan ini, ia hanyalah sekadar melepaskan batuk ditangga. Negara yang menganut kapitlisme tidak pernah benar-benar menyelesaikan masalah perpekerjaan, malah sebaliknya, mewujud dan memperparahkan lagi masalah tersebut

Pandangan Islam Tentang Pekerjaan

Islam memandang bahawa hubungan pekerja dan majikan adalah hubungan antara ajir (pekerja) dengan musta'jir (majikan). Memandangkan didalamnya mencakup berbagai aktiviti manusia, maka hubungan ajir dan musta'jir ini diatur dengan hukum-hukum yang menyangkut ijarah. Ijarah adalah transaksi atas perkhidmatan atau manfaat (yang dikeluarkan oleh ajir) dengan memperolehi imbalan atau balasan berupa upah/gaji. Oleh itu dasar kepada hubungan antara ajir dengan musta’jir adalah manfaat yang dikeluarkan oleh ajir (yang tentunya diperlukan oleh musta’jir). Dan atas 'usahanya' itu pekerja memperoleh imbalan berupa upah/gaji dari pihak yang mengambilnya bekerja (majikan). Berdasarkan hal ini, maka upah atau gaji itu berbeza-beza, kerana jenis manfaat/perkhidmatan yang dikeluarkan oleh pekerja itu pun berbeza-beza. Bahkan bagi suatu jenis perkhidmatan/manfaat, besarnya upah/gaji yang diberikan adalah berbeza mengikut latar belakang pendidikan, kecekapan, pengalaman bekerja dan sebagainya.

Oleh kerana itu, besarnya upah/gaji yang akan diperolehi seorang pekerja, ditentukan oleh kedua belah pihak, iaitu pekerja itu sendiri dan pihak yang mengambilnya bekerja. Dalam hal ini pemerintah/negara tidak boleh campur tangan dalam menentukan kecil besarnya upah/gaji sebagaimana pemerintah/negara tidak boleh campur tangan dalam menentukan kualiti manfaat/perkhidmatan yang diusahakan oleh pekerja. Ianya semata-mata ditentukan berdasarkan aqad ijarah diantara kedua-dua belah pihak. Islam tidak pernah membezakan antara hak dan tanggungjawab pekerja lelaki dan wanita. Masing-masing mempunyai hak dan kewajipan sesuai dengan aqad kerja (ijarah) yang dimasuki.selama mana aqad tersebut adalah bertepatan dengan syara’.

Dengan demikian, hubungan antara pekerja dan majikan, hak-hak dan kewajiban masing-masing adalah bergantung kepada jenis manfaat/perkhidmatan yang dikeluarkan, tempoh kontrak, besarnya upah/gaji, waktu pembayarannya dan seumpamanya berdasarkan aqad yang dimasuki. Selain perkara-perkara tersebut, seperti hak pekerja atas kesihatan, jaminan hari tua dan lain-lainnya barulah merupakan kewajiban dan tanggungjawab pemerintah/negara. Negara (dalam perspektif Islam) bukan sahaja bertanggungjawab terhadap kaum pekerja, malah atas seluruh rakyat – per individu – menyediakan setiap keperluan asas mereka. Bahkan negara juga wajib melindungi dan memelihara kepentingan dan keperluan seluruh lapisan masyarakat, baik itu kaum pekerja, kalangan majikan, pengusaha, kaum lemah maupun berada, laki-laki maupun perempuan, anak-anak maupun orang-orang tua. Rasulullah saw bersabda:

“Imam (Khalifah/kepala negara) itu adalah pemelihara (rakyatnya). Dia bertanggung jawab ke atas rakyatnya.” [HR. Bukhari]

Di sinilah letaknya keadilan Islam, tidak hanya berpihak kepada golongan pekerja, lemah dan miskin sahaja, tetapi juga terhadap kalangan majikan, pengusaha, dan golongan yang kaya. Semua lapisan masyarakat memperoleh jaminan keamanan, kesejahteraan dan keadilan. Semuanya akan diperlakukan sesuai dengan hukum syara’.

Berkaitan dengan majikan yang zalim, Rasulullah SAW telah mengingatkan didalam hadis qudsi;

"Tiga orang yang Aku musuhi pada hari kiamat nanti adalah orang yang telah memberikan (bai'at kepada Khalifah) kerana Aku, lalu berkhianat; orang yang menjual orang yang merdeka (untuk dijadikan hamba sahaya), lalu dia memakan harga (hasil) penjualannya; serta orang yang mengontrak pekerja kemudian pekerja tersebut menunaikan pekerjaannya, sedang orang itu tidak memberikan upahnya”.
[HR Ahmad, Bukhari, dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah]

Apa yang pasti, di dalam sistem Islam yang diterapkan di dalam Daulah Khilafah Islamiyyah, tidak akan wujud masalah perpekerjaan sebagaimana yang kita lihat dalam sistem kapitalisme mahupun sosialisme hari ini. Sehinggakan (didalam Islam) tidak ada pekerja yang ditindas atau dizalimi yang menyebabkan mereka perlu mogok untuk memperjuangkan hak mereka. Justeru kita mendapati bahawa tidak pernah timbul isu para pekerja menuntut diadakan Hari Pekerja Sedunia di zaman Rasulullah, zaman Khulafa’ ar-Rashidin atau kekhilafah Islam lainnya. Dengan itu, sunnah siapakah yang kita (kaum muslimin) ikuti dalam menyambut Hari Pekerja Sedunia ini?

Bangkitlah dan sedarlah wahai kaum muslimin sekelian!

Seluruh lapisan umat Islam, termasuklah kalangan pekerja dan majikan haruslah menyedari bahawa pucuk pangkal dari ribuan permasalahan yang menjerat kita saat ini adalah kerana kita, kaum muslimin, didominasi oleh sistem kapitalisme. Seharusnya yang dituntut oleh umat, termasuk para pekerja adalah penggantian sistem ini dengan sistem Khilafah Islam, yang akan mengembalikan penerapan syari'at Islam di muka bumi ini. Inilah perkara yang wajib diperjuangkan oleh kaum muslimin dengan sepenuh keimanan dan kekuatan. Sistem Islam adalah rahmat untuk semua golongan manusia, termasuklah kaum pekerja.

Nikmat Tuhan : Rumpai Laut

TERIK matahari yang memancar tengah hari itu langsung tidak melunturkan semangat sekumpulan pakar penyelidik dan penuntut institusi pengajian tinggi dari dalam dan luar negara untuk meredah laut Pulau Besar, Melaka bagi mencari khazanah alam itu.

Masing-masing tekun meranduk dan sekali-sekala menyelam sambil tangan pantas mencapai khazanah dasar laut itu.

Selepas berjam-jam meranduk, mereka kembali ke darat membawa hasil tangkapan tetapi bukan ikan atau harta karun, sebaliknya rumpai laut.

Hakikatnya terdapat pelbagai rumpai laut yang beraneka warna dan bentuk dibawa pulang oleh peserta Persidangan Taksonomi Rumpair Laut Asia Tenggara anjuran Institut Sains Samudera dan Bumi (IOES), Universiti Malaya (UM) itu.

Rumpai laut itu kemudian dikenal pasti dan dijadikan sampel rujukan ilmiah untuk mengkaji potensinya.

Rumpai laut termasuk dalam kumpulan alga. Alga terdiri daripada mikroalga (fitoplankton) dan makroalga (rumpai laut).

Mikroalga boleh hidup di dalam air tawar dan masin, manakala rumpai laut hidup di dalam air laut sahaja.

Terdapat kira-kira 380 spesies rumpai laut di perairan Malaysia. Habitatnya ialah di pesisiran pantai, pantai berbatu, pantai berlumpur, bakau, terumbu karang dan pantai berpasir.

"Malaysia kaya dengan rumpai laut kerana kedudukannya yang terletak dalam lingkungan Lautan Pasifik dan Laut Merah.

"Ia merupakan salah satu kawasan megadiversiti di dunia yang mempunyai biodiversiti marin yang tinggi termasuk rumpai laut.

"Hampir 380 spesies rumpair laut yang terdiri daripada chlorophyta (rumpai laut hijau - 102 jenis), rhodophyta (rumpai laut merah - 185 jenis), phaeophyta (rumpai coklat - 72 jenis) dan cyanophyta (rumpai laut biru hijau - 32 jenis)," kata Pengarah IOES UM, Profesor Dr. Phang Siew Moi.

Pelbagai spesies yang bernilai tinggi belum dikomersialkan. Di Malaysia, hanya spesies Kappaphycus dan Eucheuma dikultur secara besar-besaran.

Siew Moi memberitahu, banyak kajian dan penyelidikan dijalankan bagi menentukan sebatian bioaktif daripada rumpai laut.

Setiap penemuan terbaru mengenai sebatian tersebut dikenal pasti dan diterbitkan dalam jurnal antarabangsa.

Kebanyakan sebatian bioaktif berfungsi sebagai antivirus dan antikanser, manakala yang lain boleh dibangunkan menjadi ubat tetapi ia mengambil masa bertahun-tahun lamanya sebelum dapat direalisasikan.

Dalam perubatan tradisional, kebanyakan rumpai laut digunakan oleh penduduk di Asia.

Sebagai contoh, nelayan akan menggunakan serbuk Halimeda untuk dicampurkan dengan air sebelum diberikan kepada kanak-kanak bagi mencegah cacing.

"Carraguard merupakan satu microbiocide yang dibuat daripada karrageenan. Ia digunakan sebagai antiviral untuk melawan HIV dan berfungsi sebagai kontraseptif di Afrika.

"Halimeda discoidea, Laurencia, Bryopsis dan Sargassum pula bertindak menghalang pertumbuhan sel leukemia, sel barah payu dara dan HIV," ujarnya.

Rumpai laut juga katanya, boleh menjadi sumber bio bahan api. Selepas diesktrak untuk mendapatkan agar, bahan buangan biomas boleh diperam atau ditapaikan untuk menghasilkan metana, metanol atau etanol.

Ia juga boleh digunakan sebagai sumber tenaga alternatif bagi menampung permintaan sektor pengangkutan negara.


RAMPAI laut berpotensi menjadi sumber tenaga alternatif.


Katanya lagi, Gelidium amansii (rumpai merah) boleh diproses untuk mendapatkan agar yang kemudiannya dijual untuk digunakan dalam industri makanan atau ditapai bagi menghasilkan bioetanol.

"Selebihnya boleh digunakan untuk menghasilkan metana atau jika kualiti fibernya tinggi, ia boleh digunakan untuk membuat kertas berkualiti tinggi.

"Penghasilan kertas daripada rumpai laut telah dilakukan oleh syarikat Korea iaitu Pegasus International.

"Di Malaysia, kebanyakan karrageenan dihasilkan daripada Kappaphycus atau Eucheuma yang dieksport atau digunakan untuk memproses makanan haiwan dalam tin, jeli, penstabil makanan dalam minuman tenusu, aiskrim dan banyak lagi," jelasnya.

Siew Moi memberitahu, rumpai yang boleh dimakan sebagai ulam atau salad ialah Eucheuma, Solieria dan Caulerpa lentillifera. Ia banyak dijual di pasar Semporna, Sabah.

"Spesies rumpai perang iaitu Sargassum, Padina, Turbinaria pula digunakan dalam sup Cina yang berkhasiat untuk menyejukkan tubuh, menyingkirkan toksin dalam badan dan sumber iodin untuk mengelakkan penyakit goiter.

"Di sebalik pelbagai khasiatnya, rumpai laut turut menghadapi pelbagai ancaman seperti pencemaran air laut, kesesakan trafik marin dan pemanasan global yang boleh merencatkan pertumbuhan dan mengurangkan daya tahannya terhadap penyakit," katanya.

Sementara itu, Pegawai Penyelidik Bahagian Akuakultur Marin, Jabatan Perikanan Malaysia, Adibi Rahiman Md. Nor memberitahu industri rumpai laut di Malaysia kini tidaklah sehebat negara jiran, Indonesia dan Filipina yang lebih dahulu terlibat dalam industri tersebut.

Katanya, dalam industri rumpai laut, ada dua cabang utama iaitu huluan dan hiliran. Bagi industri huluan, pengkulturan rumpai laut di Malaysia hanya boleh dilakukan di kawasan Semporna, Lahad Datu dan Kunak di Sabah.

"Mereka yang terlibat dalam dalam industri huluan ini terdiri daripada orang kampung dan syarikat swasta. Hasil tuaian akan dikeringkan dan dijual untuk tujuan semi proses.


RUMPAI laut boleh dibangunkan menjadi ubat-ubatan.


"Di Malaysia, hanya ada dua kilang yang memproses semi refine karrageenan (SRC) yang terbahagi kepada dua iaitu gred makanan dan gred bukan makanan," ujarnya.

Tambahnya, kedua-dua bahan tersebut kemudiannya dieksport ke Jepun, Amerika Syarikat dan United Kingdom sebagai karageenan (RC) yang diproses.

Ia digunakan dalam industri pemprosesan daging, wain, bir, cuka, aiskrim, yogurt, sos, ubat gigi, losen, syampu dan kertas.

Negara-negara yang mempunyai teknologi pemprosesan SRC akan menjual produk akhir ke seluruh dunia termasuk Malaysia pada harga yang lebih tinggi.

"Industri rumpai laut di Malaysia sudah lama. Industri pengkulturan bermula sejak tahun 1970-an lagi dan kini negara kita merupakan pengeluar ketiga terbesar untuk sumber bahan mentah Kappaphycus dan Eucheuma selepas Indonesia dan Filipina.

"Menyedari bahawa industri rumpai laut mempunyai potensi yang besar, kerajaan telah membentuk Jawatankuasa Rumpair Laut Negara yang berperanan menilai projek-projek rumpai laut yang dijalankan sama ada di peringkat huluan atau hiliran melalui jawatankuasa teknikal," katanya.

Kini, Jabatan Perikanan sedang dalam usaha mengumpulkan pakar-pakar rujuk dalam bidang rumpai laut untuk membangunkan industri yang berpotensi tinggi ini.

Sehubungan itu, kerjasama antara pelbagai pihak seperti institusi pengajian tinggi (IPT), saintis dan agensi kerajaan sangat penting demi memajukan industri tersebut.

Buat masa ini, kawasan yang sesuai untuk menternak rumpai laut ialah Kunak, Lahad Datu dan Semporna di Sabah yang berkeluasan 7,535 hektar dan melibatkan 943 penternak.


RUMPAI laut yang mempunyai pelbagai warna dan bentuk.


"Bagi memastikan Malaysia mampu bergerak seiring dengan Indonesia dan Filipina, Jabatan Perikanan akan pertingkatkan program memperkenalkan variasi baru yang baik, cepat membesar dan dalam masa yang sama memperkenalkan sistem pengkulturan rumpai laut yang baik kepada petani supaya pengeluaran dapat ditingkatkan.

"Kita juga menggalakkan pelabur-pelabur swasta yang berminat untuk melabur dalam industri pemprosesan. Kita akan membantu mereka untuk memulakan projek tersebut," jelasnya.

Selain itu ada cadangan di bawah Jawatankuasa Rumpai Laut Negara untuk menubuhkan sebuah pusat penyelidikan di Semporna bagi menyalurkan maklumat kepada penternak atau pengusaha rumpai laut dan mewujudkan koperasi untuk kebaikan mereka.

Cetusan Atma


Tiada siapa dapat memutuskan pertalian hubungan kekeluargaan antara anak-anak dan ibubapa kerana kasih sayang terjalin begitu utuh dan kukuh.Hamba juga tidak lari daripada ikatan tersebut,entah mengapa beberapa hari yang berlalu semenjak akhir ini mencambahkan rindu yang mendalam pada keluarga tersayang.Adakalanya terbayang senyuman ibu yang tersimpan disebaliknya 1001 rahmat dan ketenangan.Segala tentangnya terus diingati,andai diberi peluang untuk bersamanya akan Hamba habisi dalam pelukannya yang begitu memberi ketenangan.Kata-katanya bagi Hamba terkandung azimat yang penuh dengan makna tersirat.Pengorbanannya tidak tergambar dek fikiran Hamba yang sejengkal ini.
Pengorbanan ayah juga tidak pernah dilupakan ,tidak pernah sekali mengeluh dalam mencari rezeki untuk membesarkan anak-anak .Biarpun terpaksa bersengkang mata dengan tidak cukup masa makan dan tidurnya.Pernah satu ketika dahulu Hamba berkata pada ayah " Ayah !! Abang nak tengok ayah rehatlah " ..Dengan sayu ayah menjawab " Rehat ayah dalam kubur je abang dan masa tu anak-anak ayahlah yang akan menyambung segala tanggungjawab ayah"..Tiada apa yang harus Hamba berikan cuma Hamba terfikir sejenak mampukah Hamba menjadi seorang insan seperti ayah..
Buat ayah & ibu ,doakan agar anaknda diberikan kekuatan dalam meredahi sisa kehidupan seorang perantau dinegara orang ini.Anaknda akan cuba sedaya upaya merealisasikan segala impian kalian..

Adakah Kita Tahu Cili Itu Pedas Tapi Sebenarnya..


Bagi Hamba nama cili atau cabai begitu fobia pada diri ..Ini kerana percutian Aidilfitri yang lepas gara-gara cili Hamba ditahan di Hospital Taiping akibat appendix.Walaupun begitu cili mempunyai khasiat untuk sesiapa yang ingin menguruskan badan.
Di LOS ANGELES - Sekumpulan saintis Universiti California, Amerika Syarikat (AS) mendakwa, memakan banyak cili dapat menurunkan berat badan kerana sayuran tersebut dapat meningkatkan kadar metabolisme dan membakar lemak, lapor sebuah akhbar semalam.

Penemuan itu berdasarkan hasil kajian terhadap 34 sukarelawan lelaki dan wanita yang dihidangkan lada kurang pedas atau perisa tiruan cili.

Kajian itu mendapati pembakaran tenaga dalam badan kumpulan sukarelawan yang memakan banyak cili adalah hampir dua kali ganda lebih tinggi berbanding mereka yang diberikan makan perisa cili tiruan

Special Post

KEPASTIAN
By: Inteam

Ujian Tuhan kepada semua insan
Adalah kehidupan ini
Yang baik menjadi tuntutan
Yang buruk dijauhkan

Syurga yang dijanjikan
Bukanlah suatu khayalan
Tentang nikmat berpanjangan Ilahi

Neraka yang tercipta
Menghimpun azab derita
Ujian Tuhan kepada semua insan
Adalah kehidupan ini
Yang baik menjadi tuntutan
Yang buruk dijauhkan

Syurga yang dijanjikan
Bukanlah suatu khayalan
Tentang nikmat berpanjangan Ilahi

Neraka yang tercipta
Menghimpun azab derita
Tangisan kesengsaraan insan

Syurga adalah kelazatan
Terbentang buat hamba beriman
Yang kasihkan Tuhannya
Yang kasihkan Rasulnya
Yang kasih agamanya

Neraka tempat kemurkaan
Antara kedurjanaan insan
Yang lupakan Tuhannya
Yang lupakan Rasulnya
Yang lupa agamanya

Siapakah yang lebih mulia
Dari mereka yang tidak lupa
Janji Allah adalah kepastian
Dan nikmat syurga adalah indah
Tangisan kesengsaraan insan

Syurga adalah kelazatan
Terbentang buat hamba beriman
Yang kasihkan Tuhannya
Yang kasihkan Rasulnya
Yang kasih agamanya

Neraka tempat kemurkaan
Antara kedurjanaan insan
Yang lupakan Tuhannya
Yang lupakan Rasulnya
Yang lupa agamanya

Siapakah yang lebih mulia
Dari mereka yang tidak lupa
Janji Allah adalah kepastian
Dan nikmat syurga adalah indah

Selamat Datang Pegawai HEP Perak


Majlis Ramah Mesra bersama dengan Deligasi Negeri Perak telah diadakan di Wisma Darul Ridzuan [A] selepas Solat Isya'.Rombongan deligasi tersebut diketuai oleh S.F Tuan Haji Yusop bin Haji Husin
[Timbalan Pengarah Jabatan Agama Islam Perak ]berserta wakil daripada Setiausaha Kerajaan Negeri Perak dan wakil Yayasan Perak.
Penubuhan Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak semenjak tahun 1964 sehingga kini telah ditadbir selia oleh kepimpinan mahasiswa yang silih berganti tahun demi tahun.Segala permasalahan samada dari segi pendidikan,kebajikan dan selainnya akan diuruskan oleh anak Perak sendiri.
Namun kini 1 tranformasi baru telah diaturkan oleh pihak Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan bagi memastikan anak Perak dibumi anbiya' ini terjaga dalam segala sudut .Hamba mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kerajaan Negeri atas keprihatinan kalian terhadap kami disini.Tranformasi ini adalah gabungan pentadbiran diantara Ahli Jawatankuasa Tadbir bersama Pegawai HEP Perak ini akan menguatkan lagi sistem pengurusan Keluarga Pelajar-pelajar Islam Perak Mesir lebih2 lagi kebajikan anak Perak disini.
Kepada Encik Abdul Muhaimin bin Abdul Majid ,harapan anak-anak Perak agar dapat menjalankan tugas dan cemerlang dan melunaskan tanggungjawab dengan gemilang sekaligus dapat membantu anak-anak dalam menaik tarafkan kecemerlangan akademik Azhari dibumi anbiya' ini.

Istilah Yang Sebenarnya...



Ada seorang sahabat dari Malaysia bertanya ?Teruk ke keadaan kalian di Mesir sehinggakan rata-rata golongan BLOGGER MESIR mengulas dan mengkritik isu yang sama ?
Menurut beliau hampir setiap hari ada sahaja perkara baru yang akan dibongkar dan diselongkar? Benarkah apa yang kalian hadapi sekarang ? Itulah diantara persoalan yang diajukan kepada Hamba dari seorang rakan.Hamba pula telah bersedia dengan pelbagai penjelasan tiba-tiba ilham muncul dibenak fikiran akan satu nama yang rupanya ada makna yang boleh dikaitkan dengan keadaan sekarang.
Idea ini terbit ketika sahabat tersebut bertanya siapa JPMK ? Jawapan Hamba seperti biasa " Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah " .Tidak berpuas hati dengan jawapan itu beliau bertanya lagi Apa yang mereka telah lakukan pada kalian ? Mereka ingat kami kayu ..Lantas istilah JPMK digabungkan " Jangan Pandang Mahasiswa Kayu " singkatannya JPMK .Hamba tergelak sendirian ,mungkin ilham ini datang daripada seorang mahasiswa yang ditindas dan terus mencuba memperjuangkan nasib maruah mahasiswa.
Bila Hamba menceritakan kronologi beberapa peristiwa pada sahabat tersebut,terpacul dari bibirnya " Kenapa kalian yang menjadi harapan masyarakat Malaysia dilayan dengan sebegitu buruk sekali ,sedangkan kami yang menuntut disini sebaliknya ..Jika dibandingkan dengan kami kalian yang sepatutnya mendapat layanan yang lebih sempurna kerana kalian belajar bidang yang tidak semua orang berpeluang untuk ke sana apatah lagi kalian semua sudah seperti menjadi duta-duta kecil Malaysia di negara orang ".
Hamba diam seketika tanpa sepatah bicara ,kemudian sahabat Hamba terus sebak sambil mendoakan Hamba dan rakan seperjuangan disini akan terus bersabar menempuhi mehnah dan tribulasi dan merealisasikan impian keluarga.Pesan beliau pada Hamba " Jika saya yang berada ditempat kalian belum tentu lagi hati saya setabah kalian,bersabarlah dan terus bersabar Allah pasti bersama kalian selagimana kalian yakin Allah tidak pernah mempersia-siakan orang yang memperjuangkan agamaNYA.

Menteri Perancis dibidas tokoh Islam







HEBBADJ (kiri) dan Anne (bukan nama sebenar) menemui media di Nantes, baru-baru ini.

Arah batal status warga negara kerana poligami

NANTES: Profesor Kajian Islam di Universiti Oxford, Tariq Ramadan, menyifatkan langkah Menteri Dalam Negeri Perancis, Brice Hortefeux 'mencabul nilai negara sendiri' kerana menghukum suami seorang wanita yang ditahan memakai niqab dengan menggesa kewarganegaraan lelaki itu ditarik balik atas sebab berpoligami.
“Undang-undang di sini mengatakan berpoligami adalah haram. Tetapi, sejak bila pula seorang menteri boleh merujuknya sebagai sebab menarik balik kewarganegaraan,” tanya Ramadan dalam satu perhimpunan dihadiri 1,000 orang di masjid Arrhama di sini, semalam.
Hortefeux sudah mengutus surat kepada Menteri Imigresen, Eric Besson memintanya mengkaji dakwaan bahawa Lies Hebbadj, suami wanita dikenali sebagai Anne (bukan nama sebenar), mungkin anggota kumpulan radikal dan mengamalkan poligami kerana memiliki empat isteri dan 12 anak serta bersalah atas penipuan faedah kebajikan.
Menteri itu berkata, kewarganegaraan Hebbadj mungkin ditarik balik jika dakwaan berkenaan benar.

Besson, bagaimanapun, berkata bahawa prosedur menarik balik status warga negara Hebbadj tidak akan berjaya kecuali dia sudah didapati bersalah terbabit dalam kegiatan jenayah.

Beliau juga berkata, tentu sukar untuk membuktikan jika seseorang itu mengamalkan poligami.
Di sebalik ketegangan atas perkara itu, Ramadan yang berasal dari Switzerland, memuji masyarakat Islam di Nantes kerana tidak bertindak balas atas provokasi berhubung isu berkenaan.

Sementara itu, pemimpin berhaluan kanan Perancis, Jean-Marie Le Pen menyifatkan sebagai satu skandal semua isteri Hebbadj menerima faedah kerajaan selain menganggap tindakan menarik balik kewarganegaraan lelaki itu sebagai perkara biasa.

Tetapi, mengenai tindakan mengharamkan purdah, Le Pen berkata, ‘isu itu menutup jenayah besar sedangkan langkah itu tidak perlu.’

Presiden Nicolas Sarkozy meneruskan langkah mengharamkan wanita memakai purdah di tempat awam minggu lalu meskipun pakar undang-undang memberi amaran ia melanggar Perlembagaan.

Bagaimanapun, langkah Sarkozy dianggap tidak kena dengan masanya ketika populariti beliau menjunam dan partinya kalah besar dalam pilihan raya wilayah, Mac lalu.

Pesaing politik beliau daripada Parti Sosialis pula menganggap penahanan Anne diikuti isu mengenai suaminya sebagai satu ‘perangkap.’

“Kerajaan melayan penduduk seolah-olah mereka bodoh dan menjadikan warga Muslim sebagai mangsa,” kata ahli perundangan Sosialis, Jean-Marie Le Guen, di televisyen Itele, kelmarin.

Seorang lagi anggota kanan parti itu, Jean-Marc Ayrault, bertanya mengapa kerajaan memainkan isu berkenaan sekarang.

“Agensi kerajaan, kehakiman dan perkhidmatan sosial sudah tahu mengenai kehidupan lelaki itu sejak beberapa tahun lalu,” katanya kepada radio France-Info. – Agensi

Kalam Mestika


Dedikasi
Suara Mahasiswa



Untuk apa kami dihina
diperlakukan sedemikian rupa
hak kami dipersia-sia
maruah kami diperguna
seperti kami insan hina..

Kerana kami mahasiswa
perantau asing diluar negara
terpisah keluarga antara benua
mencari ilmu pasak matlamatnya..

Dalam derita semangat membara
memperjuangkan HAK sekian lama
tercari dimanakah silapnya
mencipta cereka tiada ironinya..

Jangan gentar mahasiswa
teruskan bersuara dan bersuara
kerana kita mahasiswa
segalanya bisa akan terlaksana...


Zhonni Abdi
11.00 pagi
Madinah Nasr,Cairo

Untuk MSD Cairo-KBMK




Dalam sedar airmata Hamba mula membasahi pipi bila melihat tayangan video ini.Seakan-akan dapat merasakan betapa tekanan yang dihadapi oleh sahabat-sahabat Hamba diMansurah.Hakikat ini terus menjadi teka-teki yang masih samar untuk menemui jawapannya.Namun apa yang pasti semakin hari mahasiswa seringkali ditindas tanpa sekelumit rasa kekesalan.
Apakah dosanya kami sehinggakan kami diperlakukan sebegini seakan diri kami tiada maruah diperlakukan.Hamba berharap agar pihak tertentu memikirkan cara penyelesaian masalah ini kerana kalian adalah wakil Malaysia dalam memastikan kebajikan mahasiswa Malaysia disini.Zahirkanlah kebajikan yang sering dilaungkan dan diucapkan agar ianya bukan sekadar manisan yang sekadar alas dibibir namun sebaliknya merealisasikan .
Untuk apa terus menzalimi dan menganiaya mahasiswa yang tidak berdosa ini.Kalian amatilah betul-betul video ini,kesepakatan mahasiswa dalam mempertahankan hak mereka dinegara orang sayugianya jika pihak Malaysian Student Department Cairo [MSD]-Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah & Kedutaan Besar Malaysia Kaherah [ KBMK ]turut serta bersama-sama kami .Janganlah terus dibelenggu dengan rantai hasad dengki dan bongkak kerana ianya tidak sekali mendatangkan faedah pada kita semua.
Biarpun Hamba tidak berada disana namun kesedihan dan kegundahan mereka tempiasnya Hamba turut merasakan.
Wahai MSD CAIRO !! Jika benar kalian ingin menjaga kebajikan sekarang buktikan ...Tetapi jika sebaliknya maka Gelombang Suara Mahasiswa akan terus melebarkan dan menzahirkan kesungguhan dalam mempertahankan HAK & Maruah..