Dimanakah posisi generasi muda akan datang



Semakin hari pelbagai pergolakkan yang berlaku samada didalam mahupun luar Negara ,namun yang pasti setiap pergolakan yang berlaku akan ada kesannya dari sudut persekitaran mahupun pemikiran.Bukan semua orang menyedari akan perihal ini,hanya mereka yang sering mengikuti gelombang arus semasa akan terfikir apakah yang bakal berlaku pada masa hadapan.
Rata-rata daripada pengkajian dan sedikit pembacaan Hamba penerapan nilai-nilai murni akhlak Islamiah sudah pudar didalam kehidupan masyarakat hari ini.Sudah kabur dalam membezakan diantara satu keperluan atau kepentingan bukan sekadar itu sahaja bahkan sikap tanggungjawab pada diri sendiri,keluarga dan masyarakat dipandang sepi tanpa sekelumit perasaan ingin memikirkan pengakhiran natijahnya.
Laporan berita diseluruh media massa ,media cetak mahupun media elektronik kini hanya menampakkan untuk mencari kepentingan masing –masing sekalipun terpaksa menindas bangsa dan agama sendiri.Tidak mustahil satu masa nanti ,fungsi generasi muda akan datang akan pupus ditelan arus kemodenan yang semakin lama menjerut kehidupan masyarakat sendiri.
Perjalanan dunia politik juga dilihat sudah sampai untuk tunduk kepada kebenaran yang hakiki.Tidak guna untuk teruskan menegakkan benang yang basah.Sudah terang lagi bersuluh akan kotor dan jijiknya politik semasa negara ,hanya dengan mempunyai kuasa dan pengaruh segalanya mampu dimiliki.Bertopengkan ingin member seluruh kesenangan dan kepentingan sara hidup yang terjamin kepada rakyat ,walaupun pada hakikatnya rakyat dan orang bawahan terus dipergula-gulakan dengan omongan kosong meraka.Seakan menanam tebu dibibir segalanya nampak indah namun realaitinya tidak langsung memberikan apa-apa manfaat.Hak rakyat kian diperjudikan oleh syaitan yang hanya bertopengkan manusia.
Laungan perpaduan dijadikan sebagai simbol seperti rakyat dan masyarakat diutamakan ,biarpun pada dasarnya hanya sekadar mengaburi mata mereka yang hanya hidup dengan berkiblatkan keseronokkan dan kezaliman.Sehinggakan sanggup menghalalkan perkara yang telah dilarang oleh ALLAH SWT seperti judi ,arak dan sebagainya.
Jika keadaan seperti ini berterusan berlaku tanpa dibendong ,posisi golongan muda akan datang sudah tentu tiada satu kepastian.Generasi muda juga hari ini perlu mempersiapkan diri dengan sebanyak mungkin kelengkapan diri bukan hanya dari sudut pengetahuan semata-mata bahkan kekuatan rohani agar tidak mudah diBELI dengan hanya sekeping kertas berangka yang hari ini menjadi salah satu tempat pergantungan manusia.Oleh kerana yang sedemikian Hamba berharap agar ,generasi muda hari ini tidak menjadi katak dibawah temperung ,malas dan hanya berada dalam ruang lingkup kehidupannnya sahaja.Janganlah begitu selesa kerana dengan keselesaan itulah nanti yang bakal menghancurkan kita .

Ukhuwah Yang Terjalin



Implikasi sebuah ikatan ukhuwah yang dibina atas dasar keikhlasan yang murni bisa menatijahkan satu impak yang besar.Oleh kerana itulah kepentingan dalam ukhuwah bukan satu perkara yang boleh dipandang enteng.Ikatan ukhuwah yang terjalin dengan penuh kepercayaan dan kejujuran sudah pasti akan melahirkan satu sikap tolong menolong sekaligus dapat mempertingkatkan lagi tenaga kerja didalam lapangan dakwah realiti kini.
Berapa ramaikah dikalangan kita mampu mengenali sahabatnya bukan hanya sekadar mengetahui nama dan tempat tinggal sahaja bahkan mengenali segala maklumat latar belakangnya ataupun didalam erti kata yang lebih mudah sekiranya diperlukan segala perincian maklumat butiran peribadi sahabat kita,kita mampu memberikan dengan selengkapnya.Namun terlalu sedikit perkara seperti ini,kerana apa yang berlaku perihal sebegini,ini kerana adalah keperluan ukhuwah dalam mentaliti masyarakat sekarang tidaklah sebegitu penting .
Sedarlah kalian semua ,dalam medan perjuangan untuk memartabatkan Islam dan ingin mengembalikan khilafah Islamiah sudah pasti ikatan ukhuwah sesama kita perlu dipertingkatkan .Tidak perlu rasa malu untuk memperkukuhkan ukhuwah bahkan perlu rasa sebagai satu keperluan dalam lapangan dakwah.Ini kerana berkembangnya Islam ketika zaman kegemilangan Rasulullah SAW dahulu bukan hanya kerana diri Baginda sahaja bahkan dengan usaha gigih sahabat-sahabat Baginda tanpa sekelumit keluhan dalam memperjuangkan Islam .

Luasnya Neraka Allah



Kita selalu mendengar tentang seksaan neraka Allah S.W.T tetapi pernahkah kita membayangkan betapa pedihnya azab seksaan tersebut? Kita selalu berdoa, “Rabbana atina fi ad-dunya hasanah, wa fi al-akhirat hasanah,waqina azab an-nar”, tetapi pernahkah kita terfikir betapa pentingnya doa tersebut? Pernahkah kita terfikir samada mampukah kita menanggung azab seksaan Allah? Di bawah diceritakan kedahsyatan api neraka Allah.Telah dikisahkan bahawa Jibril datang kepada Nabi S.A.W pada waktu
yang ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh Nabi S.A.W: "Mengapa aku melihat kau berubah muka?" Jawabnya: "Ya
Muhammad, aku datang kepadamu disaat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yang mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan seksa kubur itu benar, dan seksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman daripadanya." Lalu Nabi S.A.W bersabda: "Ya Jibril, jelaskan padaku sifat Jahannam." Jawabnya: "Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka
dinyalakan selama seribu tahun,sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya.
Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi
Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak,andaikan satu pergelangan dari rantai
yang disebut dalam Al-Qur'an itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan
cair sampai ke bawah bumi yang ke tujuh. Demi Allah yang mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat terseksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di
hujung timur kerana sangat panasnya,Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi, dan minumannya air panas campur nanah, dan pakaiannya potongan-potongan api."
Api neraka itu ada tujuh pintu,tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan." Nabi S.A.W bertanya:
"Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu pintu rumah kami?" Jawabnya: "Tidak,tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda."
(nota kefahaman: iaitu yang lebih bawah lebih panas)
Tanya Rasulullah s.a.w.:"Siapakah penduduk masing-masing pintu?" Jawab Jibril: "Pintu yang terbawah untuk orang-orang munafik,dan orang-orang yang kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat Nabi Isa A.S serta keluarga Fir'aun sedang
namanya Al-Hawiyah.
Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim. Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar. Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha. Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah. Pintu ke enam
tempat orang nasara bernama Sa'eir."Kemudian Jibril diam segan pada Rasulullah S.A.W sehingga ditanya:
"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?" Jawabnya: "Dalamnya
orang-orang yang berdosa besar dari ummatmu yang sampai mati belum sempat bertaubat."
Maka Nabi S.A.W jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu,sehingga Jibril meletakkan kepala Nabi S.A.W dipangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sedar Nabi S.A.W bersabda: "Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah
ada seorang dari ummatku yang akan masuk ke dalam neraka?" Jawabnya:"Ya, iaitu orang yang berdosa besar dari ummatmu." Kemudian Nabi S.A.W menangis,Jibril juga menangis, kemudian Nabi S.A.W masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang
kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan apabila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab "Peringatan Bagi Yang Lalai")
Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:
Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang
hitam pekat
Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mesyuarat [ Tujuan & Faedah ]



TUJUAN SEBUAH MESYUARAT

- Merancang Kegiatan
- Membuat Sebuah Keputusan
- Mengawal Sebuah Situasi
- Mempertimbangkan Masalah
- Mengukuhkan Ikatan Ukhuwah
- Menyebarkan Maklumat
- Memberikan Suntikkan Semangat

FAEDAH MESYUARAT

- Memecahkan permasalahan yang dihadapi oleh ahli mesyuarat Saidina Ali bin Abi Talib R.A
berkata : " Musyawarah itu punca hidayah, dibimbangi orang yang hanya berpegang pada
pendapatnya sendiri .Maka bertadabbur sebelum beramal itu menyelamatkan kamu dari
penyesalan "
Ulama menyatakan : " Tidak ada yang lebih betul sebagaimana musyawarah.Kadangkala
seseorang itu berazam untuk melakukan sesuatu ,maka ia bermusyawarah dalam hal
tersebut,ternyata pendapat orang lain lebih betul dan inilah hakikatnya bahawa dia tidak
mampu untuk mendepani sesebuh masalah dengan berseorangan."

- Meningkatkan keupayaan ahli dalam menangani sesuatu masalah bagi meningkatkan prestasi
mereka sebagai penggerak didalam sesebuah pertubuhan kerana penglibatan didalam proses
musyawarah antara lain ialah :
* Membuka ruang lingkup bidang-bidang permasalahan yang perlu direncana dan
melaksanakan sebuah tindakan
* Menterjemah ilmu-ilmu ahli kepada amal ketika memecahkan sesuatu masalah yang dihadapi.
* Membuat anjuran terhadap segala dasar-dasar dan polisi pertubuhan atau persatuan dengan
langkah dan tindakan yang memenuhi kemaslahatan akan datang.

- Mengeratkan ukhuwah Islamiah dan menyemaikan sifat tolong menolong.
- Ibnu Al-Arabi pernah berkata " Musyawarah itu mendekatkan anggota jemaah,membersihkan
akal,membawa sebab kepada kebenaran dan mana-mana kaum yang bermusyawarah akan
mendapat petunjuk "

Nostalgia Peperiksaan




Gambar diatas merupakan peperiksaan yang pertama Hamba duduki ketika menuntut disalah sebuah Madrasah Tahfiz .Tanpa ada bilik yang berhawa dingin dan kerusi hanya ada meja itupun perlu dibawa sendiri oleh para pelajar yang akan menduduki peperiksaan .Segalanya menjadi nostalgia indah bagi Hamba kerana disinilah menjadi perintis pada diri ini untuk meneladani realiti dunia dakwah .Mujahadah dan tarbiah disini menjadikan sesiapa sahaja akan terbiasa dengan pelbagai ujian dan dugaan yang silih berganti datang menyapa.Terima kasih Hamba ucapkan buat akhi Kamil kerana ada juga menyimpan gambar ini.Terubat juga rindu pada rakan seperjuangan dahulu tidak lupa juga pada ustaz-ustaz yang dikasihi.Selama hampir 5 tahun Hamba bernaung dalam ruang lingkup pentarbiahan disini sebelum Hamba melangkah mengenal realiti dunia luar yang begitu mencabar.

Rasulullah puji manusia sentiasa mengingati mati


MAKHLUK bernyawa di bumi ini pasti akan menghadapi kematian. Namun bila waktunya, hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Perkara ini dinyatakan Allah dalam firman-Nya bermaksud : “Semua yang ada di bumi akan binasa. Dan tetap kekal zat Tuhanmu yang memiliki kebesaran dan kemuliaan.” (Surah ar-Rahman, ayat 26-27)

Kematian dan kehidupan yang bersilih ganti dalam perjalanan hidup ini ialah betapa dunia yang didiami ini sebenarnya bersifat sementara, begitulah juga kehidupan manusia di dunia ini.

Rasulullah saw juga ada berpesan kepada umatnya dalam menelusuri titian hidup ini ialah mengingati mati. Amalan itu bukanlah bertujuan meninggalkan terus urusan keduniaan, lebih-lebih lagi Islam menyeru umatnya supaya membangunkan akhirat seimbang dengan pembangunan keduniaan sehingga kebajikan dan kebaikan itu meliputi kesemuanya.

Membangun keduniaan dengan bermodalkan ketakwaan dan keimanan kepada Allah itulah yang sebenarnya dituntut oleh Islam. Oleh demikian, Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud : “Seandainya terjadi hari kiamat dan di tangan salah seorang kamu ada biji benih kurma, maka hendaklah dia menanamkannya.” (Riwayat Ahmad).

Sehubungan itu, Baginda memuji sesiapa yang sentiasa mengingati mati dalam diari hidupnya sehingga dianggap oleh Rasulullah sebagai orang paling bijaksana di kalangan orang Mukmin. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “Orang yang paling bijaksana di kalangan kamu ialah orang yang sentiasa menghisab dan menghitung dirinya serta beramal sebagai persediaan untuk mengadap Allah selepas mati.

“Sedangkan orang yang kurang waras ialah orang yang sentiasa menuruti hawa nafsunya dan sentiasa berangan-angan kosong terhadap Allah.” (Riwayat Tirmizi).

Dalam satu hadis lain, Rasulullah menggalakkan umatnya supaya memperbanyakkan mengingati mati sebagaimana berdasarkan kepada sabdanya yang bermaksud: “Perbanyakkanlah mengingati mati yang akan menghapuskan kelazatan.

“Jika ia diingati dan direnung pada waktu susah, nescaya perasaan akan menjadi lapang dan tenang dan jika diingati pada waktu senang, nescaya hati dan perasaan akan sedar dan menginsafi diri.” (Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi).

Mafhum yang tersurat dan tersirat daripada dua hadis itu jelas menyimpulkan bahawa fitnah dunia ini iaitu daripada isteri, anak pinak, harta, pangkat, keturunan dan sebagainya selalu mengabui pemikiran dan pandangan hidup manusia, di samping sentiasa melalaikan dan melekakan manusia daripada matlamat hidup sebenarnya.

Oleh sebab itulah, Rasulullah sentiasa menganjurkan umatnya supaya selalu mengingati mati kerana amalan itu akan membuatkan manusia sedar bahawa pesona atau fitnah dunia yang menghiasi alam ini hanyalah permainan dan gurauan senda bersifat sementara.

Ini bermakna, harta yang dicari akan hilang atau habis juga akhirnya. Anak dan isteri akan ditinggalkan juga apabila maut datang menjemput seseorang manusia. Pangkat dan keturunan pula akan luput ditelan bumi.

Dalam hal ini, Allah berfirman dalam yang bermaksud: “Dan kalaulah Allah memewahkan rezeki bagi setiap hamba-Nya, nescaya mereka akan melampaui batas di bumi (dengan perbuatan liar durjana). Akan tetapi, Allah menurunkan (rezeki-Nya itu) menurut kadar yang tertentu sebagaimana yang dikehendaki-Nya.

“Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala keadaan hamba-Nya lagi Maha Melihat dengan nyata.” (Surah asy-Syura, ayat 27).

Dengan mengingati mati, seseorang Muslim akan sentiasa menginsafi dirinya dan menyedari bahawa Allah Maha Memerhati dan Mengawasi setiap gerak gerinya sama ada pada waktu terang-terang atau sunyi.

Dengan mengingati mati juga akan mengurangkan panjang angan-angannya, menjauhkannya dari fitnah dunia yang mempesona dan membersihkan hatinya daripada terpalit dengan sifat sombong dan tamak.

Seterusnya, mengingati mati akan menjadikan seseorang Muslim mempunyai wawasan hidup duniawi dan ukhrawi yang jelas. Mereka memiliki semangat waja dan beristiqamah dalam menelusuri titian hidup yang penuh pancaroba dan hatinya akan sentiasa bergantung harap hanya kepada Allah.

Apa yang diimpikan dalam dasar jiwa seseorang yang beriman kepada Allah melalui amalan mengingati mati ini ialah mengharapkan agar apa yang dijanjikan Allah kepada orang beriman iaitu keredaan Ilahi dan kebahagiaan abadi dunia dan akhirat.

Perlu diinsafi bahawa jemputan maut akan datang pada bila-bila masa tanpa mengambil kira masa sihat atau masa sakit, masa senang atau masa susah, masa muda atau masa tua, lelaki atau perempuan, masa kaya atau masa miskin dan masa lapang atau masa sibuk.

Malah maut tidak akan terlewat atau cepat daripada ketentuan ditetapkan oleh Allah di Loh Mahfuz.

Maut menjadi satu rahsia yang hanya diketahui Allah sebagaimana ditegaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat mengenai hari kiamat.

“Dan Dialah jua yang menurunkan hujan dan yang mengetahui dengan sebenar-benarnya mengenai apa yang terkandung dalam rahim (ibu yang mengandung).

“Dia tiada seorang pun yang betul mengetahui apa yang akan diusahakannya esok (sama ada baik atau jahat); dan tiada seorang pun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Meliputi Pengetahuan-Nya.” (Surah Lukman, ayat 34).

Justeru, setiap insan sewajarnya menginsafi diri bahawa kehidupan di dunia ini hanya sementara dan apabila sampai masanya nanti, setiap individu akan dipanggil menghadap Allah.

Alangkah beruntungnya insan beriman dan bersiap sedia menghadapi hari kematian dengan amal soleh dan ketakwaan kepada Allah.

Sebaliknya, rugi dan malangnya orang yang mengingkari kepastian hari akhirat dan tidak beriman kepada Allah, yang tiada lagi peluang kali kedua atau seterusnya untuk kembali ke dunia.

Kehidupan di dunia hanya sekali bagi setiap insan dan kehidupan yang sebenarnya kekal abadi ialah kehidupan pada alam akhirat nanti

Sabar dan Redha


Katakanlah: “Hai hamba-hambaKu yang beriman, bertaqwalah kepada Tuhanmu”.Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Dan sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas" [Az-Zumar: 10]

Sesungguhnya, iman yang teguh terhadap Allah menjadikan kita istimewa dan memiliki martabat yang mulia. Teguh dalam keyakinan bahawa setiap yang berlaku adalah ketentuan Allah mampu melahirkan sifat sabar dan redha dalam jiwa seseorang
mukmin. Kewajipan dalam kehidupan di dunia ini ialah berusaha pada jalan kebaikan, di samping meyakini diri sentiasa memerlukan petunjuk dan panduan dari Allah s.w.t. dan seterusnya bertawakal dengan menyerahkan segala urusan kepada Allah supaya diganjari dengan keredhaaNya.
Seorang mukmin yang sabar sekiranya dikurniakan kebaikan dan kegembiraan, lidahnya tidak berhenti mengucapkan kesyukuran dan apabila apabila ditimpa kesusahan dia bersabar dan menerimanya dengan jiwa yang tenang. Jiwa yang tenang melahirkan sifat redha yang mendorong seseorang menerima segala ketentuan Allah sesuai menurut qada’ dan qadarNya.
Hidup tidak selalunya indah, langit tidak selalu cerah. Dalam menjalani kehidupan di dunia yang fana ini kita tidak terlepas daripada ujian dan dugaan untuk menguji tahap keimanan dalam diri kita. Jika kita imbas sirah junjungan Rasulullah saw,
kekasih Allah ini diuji dengan pelbagai ujian yang berat dalam menyebarkan dakwahnya. Namun, berkat kesabaran baginda dan pertolongan dari Allah, nur Islam telah tersebar ke suluruh pelusuk dunia. Begitu juga dengan nabi-nabi yang lain. Nabi
Allah Ayyub diuji dengan penyakit yang dihidapinya, namun berkat kesabaran dan keteguhan imannya, Allah telah mengabulkannya.

“Bila kamu hendak meminta, mintalah kepada Allah. Bila kamu hendak meminta tolong, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah sekiranya seluruh manusia berkumpul untuk mendatangkan suatu manfaat kepadaMu, nescaya mereka tidak melakukannya, kecuali jika Allah telah menetapkan untukmu; dan sekiranya mereka berkumpul untuk dapat mendatangkan sesuatu mudharat kepadaMu, nescaya mereka tidak dapat
melakukannya. Kecuali jika Allah telah menetapkan untukmu, pena telah diangkat dan lembaran telah mengiring.”
[Al-Hadith]

Allah s.w.t Maha Mengetahui segala yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Oleh itu, mohonlah kepada Allah dan yakinilah bahawa apa yang ditakdirkanNya adalah yang terbaik untuk kita. Jika mungkin hari ini kita ditimpa kegagalan atau kesukaran, redhalah dengan ketentuanNya kerana pasti terdapat hikmah yang tersembunyi. Iringkanlah kesabaran dan keredhaan dengan doa dan tawakkal kepadaNya kerana Allah Maha Mendengar doa hamba-hambaNya dan sesungguhnya hanya Dialah yang Maha berkuasa atas segala sesuatu.

“Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan,
kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar; (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ‘innalillahi wa inna ilaihi raaji’uun’. Sesungguhnya mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.”
[Al-Baqarah: [155-157]

Lihatlah betapa istimewanya ganjaran petunjuk yang dijanjikan Allah bagi orang orang
yang bersabar. Justeru, bersabarlah sebagaimana kesabaran orang yang yakin akan datangnya pertolongan dari Allah, orang yang tahu akan sebaik-baik tempat kembali, orang yang mengharapkan ganjaran pahala dan orang yang mengharapkan terhapusnya dosa. Bersabarlah sekalipun kita menghadapi pelbagai dugaan hidup yang menghalangi jalan yang sedang kita lalui dan redhalah dengan ketentuanNya. Sesungguhnya ketahuilah bahawa pertolongan akan datang setelah kesabaran, kelapangan akan datang setelah kesusahan, dan kemudahan akan datang setelah kesulitan.

Perpustakaan Sebagai Cerminan Tradisi


Besarnya peranan, pengaruh ilmu dan hasil penulisan dan besarnya minat dan penghargaan masyarakat terhadapnya tercermin melalui kewujudan perpustakaan yang banyak didirikan masa itu. Buku ternyata mendapat tempat dan nilai yang tinggi sebagaimana dirakamkan oleh pujangga Arab yang masyhur, Al-Mutanabbi:
Tempat duduk yang paling mulia
di dunia inilah adalah pelana kuda
Dan teman yang paling baik
Sepanjang zaman adalah buku

Banyak perpustakaan telah didirikan. Orang yang pertama yang mendirikan perpustakaan di kalangan ummat Islam ialah Khalid bin Yazid (125-126H/743-744 masihi). Khalifah ini telah menyediakan sebuah bilik khas untuk menyimpan bahan-bahan ilmu pengetahuan diistananya. Beliau telah mencurahkan perhatian terhadap buku-buku lama khususnya buku-buku ilmu kimia, kedoktoran dan ilmu kedoktoran. Beliau jugalah yang menyuruh mendatangkan ahli-ahli falsafah Yunani yang berada di Mesir untuk menterjemahkan kitab-kitab ilmu dari bahasa Yunani dan Qibti ke bahasa Arab. Konten yang disembunyikan
Usaha khalifah ini diteruskan sehinggalah zaman khalifah Abu Jaafar Al-Mansur (136-158 H/755-758 masihi) yang terus menggalakkan usaha terjemahan buku asing.Penghargaan terhadap perpustakaan ini bukan sahaja terdapat dikalangan khalifah, para ulamak dan orang-orang bijak pandai sahaja,malah meluas kepada orang-orang awam. Perpustakaan telah menjadi perhiasan rumah dan merupakan suatu kemestian kerana tuan rumahnya menjadi orang yang dihormati dan dimuliakan.Prof. Ahmad Shalaby telah menjelaskan bahawa terdapat 3 jenis Perpustakaan dalam masyarakat Islam ketika itu.

i. Perpustakaan Umum
ii. Perpustakaan separuh-umum
iii. Perpustakaan khusus

PERPUSTAKAAN UMUM

Perpustakaan jenis ini didirikan di masjid-masjid untuk bacaan atau rujukan pengunjungnya atau orang-orang yang belajar di sana. Setelah sekolah-sekolah atau madrasah ditubuhkan, dibina pula perpustakaan untuknya. Perpustakaan umum ini amat banyak jumlahnya dan terdapat di hampir semua masjid dan madrasah. Di antaranya ialah BaitulHikmah, Perpustakaan al-Haidariyah di An-Najaf, perpustakaan Ibnu
Sawwar di Basrah, perpustakaan Sabur, perpustakaan kitab-kitab Wakaf di masjid AZ-Zaidi, Darul Hikmah di Kaherah dan perpustakaan-perpustakaan sekolah.

Baitul Hikmah

Batul Hikmah atau dikenali juga sebagai Khazanatul Hikmah dan Darul Hikmah, adalah gedung ilmu pengetahuan yang telah ditubuhkan oleh Harun al-Rasyid dalam zaman Bani Abbasiah (170-193H/786-809).Kegiatan intelektual yang terdapat dalam zaman khalifah
sebelumnya, terus memuncak dalam zaman khalifah Harun al-Rasyid.Untuk mengekalkan prestasi dan meningkatkan lagi perkembangan intelektual baginda telah menubuhkan Baitul Hikmah ini, yang seterusnya mencapai puncak keagungannya dalam zaman khalifah al-Maamun bin Harun al-Rasyaid (198-218H/813-833 masihi).
Baitul Hikmah ini menjadi tempat golongan intektual golongan intelek Islam menimba ilmu. Ia merupakan perpustakaan yang pertama sekali di dunia Islam yang didirikan untuk kegunaan umum yang mempunyai kedudukan yang tinggi. Malah Baitul Hikmah dianggap tempat berkumpulnya para ulamak dan penyelidik dan pelajar Islam. Ia
merupakan pusat ilmu pengetahuan yang tersebar kepada penuntut ilmu terutama dalam bidang ilmu kedoktoran, falsafah, hikmah dan lain-lain.
Yang menarik perpustakaan ini sudah pun mempunyai sistem pentadbiran yang cekap. Buku-bukunya dibahagikan mengikut koleksi bahasanya; seperti Koleksi bahasa Arab, Parsi, Yunani, Suryani, Latin,Hindi, Qibti dan sebagainya. Kemudian dalam golongan bahasa itu dibahagikan pula kepada bidang-bidang ilmu seperti ilmu falsafah,
perubatan, matematik, ilmu pertanian, kaji hayat, kimia, akhlak, mantiq,falak, astronomi dan lain-lain.Baitul Hikmah ini juga menjadi pusat penterjemahan. Faktor agama dan bangsa tidak mengikat pergerakannya. Misalnya Yuhanna bin Musaiwaih, ketua Baitul Hikmah yang dilantik oleh khalifah, adalah seorang kristian dan berbangsa Suryani. Seorang lagi penterjemah,Abu Sahl al Fadl, pula adalah seorang berbangsa Parsi. Tugas pegawai perpustakaan ketika itu disamping menterjemah, bertanggungjawab
juga mengurus penyusuuan katalog buku-buku yang telah dijilid,
penggunaannya, pinjaman dan pemulangannya.

PERPUSTAKAAN SEPARUH UMUM

Perpustakaan ini didirikan oleh khalifah-khalifah dan raja untuk mendekatkan diri kepada ilmu pengetahuan atau untuk memperlihatkan bahawa mereka adalah ahli ilmu pengetahuan. Hanya golongan tertentu sahaja yang boleh mengunjunginya dan mereka perlu mendapat keizinan yang khusus terlebih dahulu. Nicholson pernah menulis bahawa Ibnu Sina hanya boleh memasuki perpustakaan Samaniyin sesudah mendapat keizinan. Perpustakaan-perpustakaan separuh umum yang lain ialah perpustakaan An-Nasir Li-Dinillah, Al-Musta’sim Billah dan perpustakaan-perpustakaan khalifah-khalifah Fatimiyin.

PERPUSTAKAAN PERIBADI

Perpustakaan jenis ini didirikan oleh para ulamak dan sasterawan khusus untuk keperluan rujukan sendiri. Jumlahnya amat banyak diantaranya ialah perpustakaan-perpustakaan Al-Fat-hu Ibnu Khaqan,Hunain Ibnu Ashaq, Ibnul Khasysyab, Al-Muwaffaq Ibnul Matran,Jamaluddin al-Qifti, Al-Mubasysyir, Ibnu Fatik, Fraim az-zaffan dan
Imanuddin Al-Isfahani.Semua perpustakaan Islam yang ternama diuruskan dengan
sistematis oleh petugas-petugas khas yang digaji oleh pemiliknya ataupun dari hasil wang atau harta wakaf. Selain ketua/pemimpinperpustakaan terdapat juga para penterjemah, para penjilid buku dan para pembantu lain (para munawil)yang bertugas sebagai penunjuk dan penghantar buku kepada para pengunjung.
Perpustakaan yang menjadi pusat dan lambang ilmu dan bukti tradisi ilmu dan penulisan Islam yang menjadi kebanggaan ummat Islam hampir semuanya telah musnah. Khazanah Islam yang tidak ternilai ini dimusnahkan sendiri oleh ummat Islam sendiri kerana kelalaian dan perang serta fahaman ideologi yang sempit.Baitul Hikmah, misalnya tidak mendapat perhatian yang sewajamya dari khalifah-khalifah sesudah khalifah Al-Ma’amun.Kemusnahan peperangan dan rusuhan dalam negeri telah memalapkan
cahayanya sehinggalah ia dimusnahkan terus oleh orang-orang Tartar yang menyerang kota Baghdad pada 1258.Khalifah Bani Abbas yang memerintah ketika itu, al-Mus’tasim telah dibunuh oleh Hulako dan kota Baghdad pun runtuh bersama-sama dengan
Baitul Hikmah.
Selain itu, perpustakaan-perpustakaan yang didirikan oleh khalifah-khalifah Fatimiyin di Kaherah, yang dianggarkan mengandungi hampir 2 juta buah buku telah dimusnahkan oleh orang-orang Turki dalam zaman al-Mustansir, dengan membakar, membuangkannya di padang pasir dan sungai Nil kemudian menimbuskannya dengan pasir. Sisa-sisa buku ini telah cuba diselamatkan oleh Badr al-Jamali, tetapi Sultan
Salahuddin Al-Ayubi dari kerajaan Ayubiyah yang menggantikan kerajaan Fatimiyah telah memusnahkannya kerana khuatir isi kandungannya tidak sealiran dengan mazhab ahli sunnah