Cerpen


Akhirnya aku ...(part 3)

IlhamMinda:HambaMusafir




Matanya mula berkaca,selera makannya hilang entah kemana,.Ibunya dimasukkan ke Hospital Sakit Mental selepas setahun setengah Syah dipenjarakan .

Pegawai penjara sebentar tadi kembali dengan bungkusan plastik yang berisi sepasang Baju Melayu yang dipinta Syah.Setelah selasai menunaikan Solat Isya’ malam itu dia terus menghabiskan sisa hidupnya masih berbaki tidak sampai sehari dengan berzikir,membaca kitab suci Al-Quran dan menunaikan solat-solat sunat

Terpacul dua orang pegawai di pintu selnya sebagai tanda masa untuk dia menjalani hukuman sudah hampir.Dalam sujudnya yang terakhirnya terakhir tangisannya semakin kuat sehingga membasahi hamparan sejadahnya.Sebelum melangkah dia menadah tangan berdoa “ Ya Allah Ya Tuhanku!aku hamba yang berdosa ,masih ada lagikah ruang keampunan untuk hambamu ini ya Allah!Aku anak yang derhaka ,aku berdosa pada ibuku,Wahai Ar-Rahim! Lembutkanlah hati ibuku untuk mengampuniku ya tuhan .Andai ku tidak diampuni hanya Neraka sahaja layak untuk tubuh ini

Ya Allah!Aku mengerti airmata ini belum tentu mampu untuk mengurangkanku dari azabMu dan airmata ini juga belum dapat melenyapkan segala dosa yang telah aku lakukan.Aku redha wahai Rabbul Jalil diatas takdir ini,dengan pengakhiranku ini.Tabahkanlah hati hambaMu ini Ya Allah!!”( bersambung....)


No comments: