Cerpen



Akhirnya aku..

KaryaInsan:HambaMusafir


Kenapa Syah?kenapa Syah lakukan semua ini ?Tangisan ibu tidak langsung melembutkan hati ini.Ibu terus memaut kaki kiriku.”Sudahlah nak.. nak ibu sayang Syah ..”sayu sekali rayuan ibu nadanya semakin lemah namun tidak langsung berbekas dihati ini.Tahap kemarahanku semakin melepasi batasannya,pautan ibu pula semakin erat “ Ibu !Syah sudah dewasa !!!”tengkingku. “ Syah pohon pada ibu lepaskan Syah sebelum ..” tidak sempat Syah menghabiskan kata-katanya tangisan ibu makin menjadi memecah kesunyian pagi itu . “Syah anak ibu ,ibu sayangkan Syah ,jangan tinggalkan ibu nak” rengekkan ibunya sendu dalam nafas tersekat .Ibunya tidak menyangka Syah membuat keputusan begitu drastik sekali hanya kerana tidak membenarkan anaknya berkerja di Kuala Lumpur.
“Ibu jangan paksa Syah” pinta Syah suaranya agak rendah sedikit.Tanpa di diduga ,Syah mengangkat kaki kanannya lalu menghayun sepakkan ke batang tubuh seorang insan yang bergelar ibu itu.Akibat sepakkan itu ibunya tersadung di penjuru meja di ruang tamu.Airmata ibunya deras mengalir menahan kesakitan ,esakkan masih bersisa,maka mengalir cecair merah pekat dari dahi ibu Syah sedikit demi sedikit membasahi pipi.
Syah langsung tidak memandang ibu yang terjelopok di penjuru meja sebaliknya terus melangkah meninggalkan rumah .Pandangan ibunya semakin kabur dan mengecil melihat anaknya semakin jauh melangkah.
Seorang ibu tersadai layu di atas lantai dengan lenangan airmata yang tidak henti. “Mohd Syahril Irwan bin Abdullah!!” panggilan suara itu mematikan imbasan sejarah pahitnya itu....(bersambung....)

3 comments:

aNiS RaSiD said...

interesting stry..can't wait for the next episode... ;p

aNiS RaSiD said...

nk teka sambungannyer la..
~maybe die tgh dlm klas kot..lect die pnggl...
~or..die ngah dlm meeting ker..cz die da kje...
i guess so la.. ;p

Anonymous said...

Assalammu'alaikum,
Salam ziarah,

Gerbang Maya Dunia islam:

>>Lawat<<