Jaulatussyitaa 2

Semai 08

Alhamdulilah pada 16 -18 Febuari 2008 ,musafir bersama sahabat-sahabat menyertai Kembara Sinai dibawah anjuran KPIPM dan BKPPPM .Peserta yang menyertai semuanya hampir 50 orang termasuk daripada Pulau Pinang,Perak & Syuobra..Berkumpulam di perkarangan KPIPM jam 3.00 pagi sekitar jam 3.30 kami semua bergerak ..Walaupun waktu itu adalah yang boleh dikatakan awal namun tiada seabrang masalah daripada semua peserta.Selepas berhenti sebentar di salah sebuah masjid untuk solat subuh kami mula meneruskan perjalanan kami.Untuk melalui Semenanjung Sinai Selatan kami menyusuri Terowong As-Syahid Ahmad Hamdi yang dikatakan menurut Musyrif kami ( Ustaz Khalil bin Yahya) nama itu di ambil sempena kematian seorang Jeneral yang bernama Ahmad Hamdi.
Destinasi pertama kami di Panorama Barlif ,tempat ini adalah kubu bekas tinggalan ,saki-baki tentera Israel yang dapat ditewaskan oleh askar Mesir .Mengikut cerita kubu ini tak dapat dikesan selama 6 tahun sehinggalah seorang daripada Syeikhul Azhar bermimpi perihal dimana letaknya kubu ini.Yang uniknya kubu ini diliputi pasir kerana itulah sukar untuk dikesan maka tentera Mesir menyerang kubu ini dengan menggunakan 3 cara.Pertama :Tentera Mesir menyedut air daripada terusan Suez lalu disembur keatas kubu-kubu tersebut ,maka baru dapat dperlihatkan kubu yang diliputi pasir.Kedua :serangan daripada Udara,Ketiga serangan daripada darat..Akhirnya kubu itu dapat ditawan dan sekarang dijadikan tempat peninggalan sejarah .
Destinasi berikutnya kami bergerak ke 12 mata air Nabi Musa yang telahpun diceritakan dalam Al-Quran.Kenapa ada 12 mata air kerana ketika yang bersama Nabi Musa ada 12 puak..Kami tak berada lama disini lebih kurang dalam 15 minit sahaja,kemudian kami bertolak ke Hamam Firaun .Di Hamam Firaun musafir terkedu seketika melihat kejernihan air laut yang terbentang luas kebiruan .Dalam Hamam Firaun ini suhunya amat panas sekali sehingga basah baju ketika duduk di dalamnya.Satu lagi keajaiban Allah S.W.T yang mana hari ini kita pernag lihat Sauna buatan manusia tapi ini semulajadi ciptaan Allah ..Sekitarnya terlalu sejuk tapi didalamnya begitu panas sekali .Badan yang sengal-sengal duduk dalam bas rasa segar kembali..
Seterusnya kami menziarahi Maqam Nabi Allah Saleh a.s .Disini pun kami tidak lama lebih kurang dalam 25 minit sahaja.Maqamnya berada di atas bukit .Perjalanan kami diteruskan pula menziarahi Maqam Nabi Allah Harun dan kesan pantulan cahaya Lembu Samiri ..Kedua-duanya berada di tanah tinggi jadi makan masa juga untuk pergi ,namun musafir bersama sahabat-sahabat sampai juga.Lokasi seterusnya adalah Wadi Arbain ( tempat berkumpulnya 40 orang Anbiya' dan ada pendapat yang mengatakan berkumpul 40 Wali Allah) tapi sebelum ke sana kami berhenti di masjid be rdekatan untuk Solat Jama' & Qasar dan makan tengahari.Setelah selesai kami meneruskan lagi perjalanan kami ke tempat yang musafir sebutkan tadi .
Perjalanan yang mengambil masa dalam sejam itu ,betul-betul menguji ketahanan fizikal & mental setiap peserta untuk meredah bukit-bukit batu sebelum samapi ke tempat yang bersejarah itu . Disitu terdapat batu yang dicucuk besi sebagai tanda ketika Israel cuba menawan Tanah Mesir ini tapi dengan Izin Allah S.W.T impian mereka tak kesampaian.
Musafir bersama peserta lain turun dari bukit hampir masuk waktu Maghrib.Kami semua solat Maghrib dan Isya' disitu dan bertolak ke tempat penginapan kami malam itu untuk makan dan penginapan ( Camp Fox ).Disini kami teruji lagi dengan angin yang sejuk ,tiada pemanas untuk membersihkan diri dan tentu menggigil tambahan pula dikawasan pergunungan..
Tepat jam 1.30 pagi bermulalah Kembara Sinai kami ,angin pagi tu betul-betul teruji.Rasanya 5 lapis pun dapat menembusi tubuh .Namun demi merasai sendiri bagaimana Nabi Allah Musa mendaki Jabal Musa untuk bertafakur selama 40 hari seorang diri tetap diteruskan juga.Ada juga peserta yang tak mampu ,mereka menggunakan perkhidmatan dengan bayaran 50 L.E .Alhamdulilah dala kesejukkan angin yang dingin,semua peserta teruskan pendakian hingga ke puncak .Kami semua tiba diatas puncak Jabal Musa sebelum Subuh.Semua dapat Solat Subuh diatas ,yang mana terbatal wudu' tu memang menggigil lah.
Di puncak Jabal Musa kami dapat melihat tempat bertafakur Nabi Allah Musa .Tempat yang hanya untuk 2 orang itulah Nabi Musa bersendirian selam 4o hari,panorama fajar yang terbit juga terlalu indah ,tak terunkap dengan kata-kata.Tak terjangkau dek akal yang sejengkal ini bagaimana seorang nabi tanpa bersama sesiapa mendaki bukit ini,tatkala diperintahkan oleh Allah S.W.T......