Istilah Yang Sebenarnya...



Ada seorang sahabat dari Malaysia bertanya ?Teruk ke keadaan kalian di Mesir sehinggakan rata-rata golongan BLOGGER MESIR mengulas dan mengkritik isu yang sama ?
Menurut beliau hampir setiap hari ada sahaja perkara baru yang akan dibongkar dan diselongkar? Benarkah apa yang kalian hadapi sekarang ? Itulah diantara persoalan yang diajukan kepada Hamba dari seorang rakan.Hamba pula telah bersedia dengan pelbagai penjelasan tiba-tiba ilham muncul dibenak fikiran akan satu nama yang rupanya ada makna yang boleh dikaitkan dengan keadaan sekarang.
Idea ini terbit ketika sahabat tersebut bertanya siapa JPMK ? Jawapan Hamba seperti biasa " Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah " .Tidak berpuas hati dengan jawapan itu beliau bertanya lagi Apa yang mereka telah lakukan pada kalian ? Mereka ingat kami kayu ..Lantas istilah JPMK digabungkan " Jangan Pandang Mahasiswa Kayu " singkatannya JPMK .Hamba tergelak sendirian ,mungkin ilham ini datang daripada seorang mahasiswa yang ditindas dan terus mencuba memperjuangkan nasib maruah mahasiswa.
Bila Hamba menceritakan kronologi beberapa peristiwa pada sahabat tersebut,terpacul dari bibirnya " Kenapa kalian yang menjadi harapan masyarakat Malaysia dilayan dengan sebegitu buruk sekali ,sedangkan kami yang menuntut disini sebaliknya ..Jika dibandingkan dengan kami kalian yang sepatutnya mendapat layanan yang lebih sempurna kerana kalian belajar bidang yang tidak semua orang berpeluang untuk ke sana apatah lagi kalian semua sudah seperti menjadi duta-duta kecil Malaysia di negara orang ".
Hamba diam seketika tanpa sepatah bicara ,kemudian sahabat Hamba terus sebak sambil mendoakan Hamba dan rakan seperjuangan disini akan terus bersabar menempuhi mehnah dan tribulasi dan merealisasikan impian keluarga.Pesan beliau pada Hamba " Jika saya yang berada ditempat kalian belum tentu lagi hati saya setabah kalian,bersabarlah dan terus bersabar Allah pasti bersama kalian selagimana kalian yakin Allah tidak pernah mempersia-siakan orang yang memperjuangkan agamaNYA.

No comments: