Paradigma



Manusia seringkali terkeliru dengan pemikiran sendiri.Adakalanya biarpun seseorang tu cerdik dan bijak juga masih terkeliru dalam membuat sebuah keputusan.Dan tidak semestinya orang yang cerdik dan bijak itu akan terus sentiasa begitu,sama juga jika sebaliknya.Namun apa yang amat dikesalkan golongan orang bijak pandai ini adalah sering memandang rendah pada kebolehan orang lain.Mungkin ada yang tidak setuju dengan apa yang Hamba katakan ini tetapi realitinya memang begitu.

Pada siapa pula yang kita seharusnya bertanggungjawab atas perlakuan seperti ini..Hamba ingin mengajak sahabat semua fikirkan.Berapa ramai hari ini orang yang kurang cerdik dalam pelajaran mampu berdiri setanding dengan orang yang bijak.

Ini kerana menjadi lumrah apabila orang yang cerdik sudah pasti dia akan berusaha kerana mengetahui akan kelemahan dirinya.Biarpun terpaksa bermula dari bawah asalkan dapat mencipta kejayaan ..

Paradigma itulah yang hari ini ,semakin lama semakin pudar ditelan zaman..Dan wujud pula pemikiran jika dah sememangnya kurang cerdik selamanya akan terus begitu.Jadi apakah kita mampu untuk mengubah persepsi ini.Sama-samalah kita fikirkan akan hal ini .. 

No comments: