Atma 1 Syawal


Air yang dicincang tidak akan putus ..Begitulah perumpamaan Melayu bagi melambangkan simbolik hubungan kekeiuargaan yang terjalin dalam sebuah keluarga.Namun begitu masih ada lagi yang tidak tahu dan menghargai sebuah ikatan persaudaraan kekeluargaan sehingga sanggup membiarkan airmata ayahnda dan bonda menitis dek kerana kebiadaban dan betapa derkahanya kita pada mereka.
Atma siapa tidak disinggah pilu,tatkala 1 Syawal berkunjung tiba,ketika berkumpul sanak-saudara tetapi kita tiada bersama keluarga.Dimana letaknya kepentingan sebuah kesih sayang dan pengorbanan kedua orang tua yang sudah banyak bersusah-payah demi melihat anak-anak mereka berjaya .
Jiwa siapa yang tidak terguris melihat dann menghadapi situasi seperti ini,hanya Allah bisa ketahui betapa pedih dan hiba untuk menelan segala kepahitan ini.Hamba teringat akan sebuah lagu nasyid yang senikatanya berbunyi " Bahagia Seluruh Semesta Bermula Dari Keluarga,Dari Titisan Susu Ibu Tercinta" .
Untuk apa kita dilahirkan oleh ibu dan dibelai dengan kasih sayang daripada ayah ibu namun pengakhirannya kita membuatkan mereka menangisi kekesalan kerana melahir dan membesarkan kita.

No comments: