*Teka-Teki Hidup*



Betul ke tak?
Hari ini ada something yang berlaku ,betol-betol tak disangka tapi itulah yang dinamakan teka-teki dalam hidup ..Walaubagaimana pun kita sebagai hamba kena redha dan terima 1001 kemungkinan yang sedang berlaku ataupun akan berlaku ..Setiap percaturan ilahi tu ada hikmahnya cuma kita je kadang-kadang selalu mengeluh ..
Adakalanya kita tersenyum dan adakalanya kita menangis bersendirian ,namun begitu tak siapa dapat menduga setiap sesuatu yang berlaku sehinggalah kita dapat merasao sendiri akan kebaikan sesuatu kejadian.
Semua orang ada kenangan masing-masing..Pahit ,manis,suka ,duka memang tak dapat lari daripada kehidupan insan ..Seharian dalam hidup kita pasti akan berlaku sesuatu yang kita sendiri tak dapat nak terima ataupun sudah bersedia untuk menerima..
Ayah pernah berpesan "Jangan mengeluh kalau disakiti mungkin kita sendiri pun pernah menyakiti"..Begitu juga pesan seorang sahabat "Untuk menyakiti hati seseorang memang mudah tetapi untuk mengubati hati seseorang yang terluka bukan mudah sepertimana untuk menyakitinya".
Takkan ada orang yang sanggup disakiti ,kerana pedih disakiti hanya orang yang merasai je akan tahu betapa perit dan sakit bila disakiti ..Tambahan pula bila hati yang disakiti seolah seperti tiada kudrat untuk melangkah tetapi bila dikuatkan semangat untuk teruskan hidup setelah rebah terduduk kerana disakiti di situlah tercipta satu kemanisan yang terlau sukar nak digambarkan.

No comments: